Gönderen Konu: Ekspresyonizm - Expressionisme - Anlatımcılık  (Okunma sayısı 7095 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ekspresyonizm - Expressionisme - Anlatımcılık
« : 21 Ocak 2009, 14:09:10 »
Anlatımcılık demektir. 19. yüzyılın sonunda ve 20. yüzyılın başında ortaya çıkan sanat akımıdır. İfadecilik demektir. Duygusal ve öznel bir dünya görüşüne sahiptir. Empresyonizm'e tepki olarak ortaya çıkmıştır. Tüm sanat dallarında örnekler vermesine karşın daha çok resim, heykel ve mimari alanında etkili olmuştur. Resim ve heykelde, sanatçıların dış gerçekliği yansıtmayıp, sanatçının ruhsal, politik durumunun esere serbestçe yansıtılmasına olanak veren bir anlayışa sahiptir. Resimde ekspresyonist ifadede renk düzeni, kesin karşıtlıklar yaratacak bir anlayışta ele alınmıştır.

Ekspresyonizm’in resimde 19. yüzyıl sonundaki ilk temsilcisi Cézanne’dır. İlk çalışmaları romantiktir. Pisarro ve diğer İzlenimciler’in etkisindedir. Siyah ve gri renkleri çok kullanmıştır. Yüzeyde olan renkleri kirli ve dağınıktır. İlk yaptığı tablolar, manzara resimleridir. Doğaya karşı değişik bir bağımsızlıkla bakar. Yüzeyler dalgalanma halindedir. Yeşil, mor, mavi ve sarı gibi daha çok soğuk renkleri sever. Monet’in ışıkla yaptığını, renkle yapmaya çalışmıştır. Eşyanın rengini vermek ister. Cézanne’ın peyzajlarında ışıldayan renkler yer almaz. Eşyayı gözün gördüğü şekilde resmeden ilk ressamdır.  Doğanın yapısını açıklığa kavuşturmak için geometriye başvurmuştur.

Van Gogh, Resimlerinde renkleri derinlik için değil, çizgi ve ifade elemanı olarak kullanmıştır. Eserlerinde çizgi unsuru egemendir. O zamana kadar hiç görülmeyen ve sarı rengi tüpten çıktığı gibi kullanma ve resmin yüzeyinde buna geniş yer verme gibi sonuçlar ile kendisinden sonraları ortaya çıkan fauve ressamlara bir anlamda çıkış noktası olarak etki etmiştir. Manzaralarında, ovalar arkalara doğru kaçar gibidir. Ağaçları, insana korku verir. Göz kamaştırıcı renklerle yaptığı natürmortları vardır. En çok sevdiği ayçiçekleridir. Van Gogh’un resimlerinde, korkan, kendini çıkmazdan kurtarmaya çalışan bir ruh hali resimlenir. Diğer ünlü ekspresyonist sanatçılar arasında Edvard Munch, Oskar Kokoschka sayılabililir.

Sanat terimleri sözlüğü- Ahmet Şişman
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: EKSPRESYONİZM
« Yanıtla #1 : 21 Ocak 2009, 14:09:31 »
Resim, edebiyat ve müzikte XX. yüzyıl başlarında ortaya çıkan bir sa¬nat akımıdır. Özellikle resim ve plâstik sanatlarda uygulanmıştır. Türkçede ifadecilik manasına gelen ekspresyonizm kelimesi, ilk defa 1911de kullanılmıştır. Bu akım Akademizm, Natüralizm ve Empresyonizme karşı bir tepki olarak doğmuştur. Tez olarak, tabiatın insan ruhuna göre anlatımını savunur. Bu yüzden insan ruhu birinci, tabiat ise ikinci plândadır. Resim, duyguların dışa vurması için bir vasıta, in¬sanın ruh hâlini anlatan bir sanattır. XX. yüzyılda çok tutulmuş, bu arada Kübizm ve Sürrealizm gibi modern sanat akımlarının doğmasında, önemli ölçüde rol oynamıştır. Bu akımın en büyük temsilcileri P.Cezzanne, Van Gogh, Toulouse-Lautrec, P.Gauguin, E.Münch ve Nodler dir.. Kelimenin Türkçe anlamı "ifadecilik" veya "dışavurumculuk" tur. Kelimenin kullanılma tarihi 1850 lere kadar inmesine rağmen, kavram olarak ne zaman ve nasıl ortaya çıktığı tartışmalıdır. Bazı araştırmacılar, kavramın ilk olarak Almanya da Wilhem Worringer tarafından 1911de; bazıları da Paul Cassier tarafından 1910da kullanıldığını iddia etmektedirler. Bununla birlikte ekspresyonizm akımının kamuoyuna mal olması 1910lu yıllarda yaygınlaşması ise 1916 dadır. Akım 1925e kadar varlığını sürdürmüştür.
 
Birinci Dünya Savaşı öncesi yıllarda Almanyada doğan ve savaş yıllarında gelişip diğer ülkelere de yayılan ekspresyonizm, bunalan Avrupanın yeni arayışlarından biridir. Bu sebeple onun temelinde, huzursuzluğun ve tedirginliğin yarattığı başta "yeni insan" başta olmak üzere, yeni bir dünya, yeni bir sosyal yapı, yeni bir gerçek. yeni bir sanat bir arayışı veya özlemi vardır. Bir başka açıdan bakıldığında da ekspresyonizm tepki hareketidir. Sanatı bilimsel kadercilik veya görünenle sınırlayan natüralizmden anın geçici izlenimlerini esas alan empresyonizme; Sanayi Çağının manasızlaştırdığı veya bütünüyle maddileştirdiği hayattan burjuva ahlakına; savaşın getirdiği yıkımlardan ekonomik dengesizliklere kadar, içinde yaşanılan hayatın bütün değer ve müesseslerine yöneltilen bir tepki hareketi… Bir başka ifadeyle ekspresyonizm yalnızlaşan aydın insan ruhunun çığlığıdır. Her şey şeyden önce ekspresyonizm, bunalımlı bir dönemin duygularından ayırt edilmez. Bu bunalım, 1905-1914 arasında yazarı, resim yapan ve oyun sahneye koyan bir kuşağın tüm üyeleri tarafından baştan başa yaşanmış ve dile getirilmiştir. Sanatçılar, bir huzursuzluk ve gerçekleştirme gücü yoksunluğu duyuyorlar, gözleri önündeki gerçekten hoşnut kalmıyorlardı. Temelleri sarsılan Almanyanın sanayileşmesindeki gelişmesinin (doğurduğu) sonuçların acısını çekiyorlardı. Kırık dökük insan ilişkileri, kentlerdeki yaşamın delice hızı, köleliğin her çeşidi değer ölçüriydi. Ekspresyonistler ayaklanmadan yanaydı. Hepsi aileye, öğretmene, orduya, İmparatora ve kurulu düzenin tüm yandaşlarına karşıydılar. Öte yandan aşağılanmış yaratıkların, düzenin kıyısında kalanların, ezilmişler topluluğunun, yoksullar, akıl hastaları ve gençlerin dayanışmasını savunuyorlardı." "Dışavurumcular, sanayi toplumunun bayağı dünyasını iskelet gibi ve suni yapılar çıkardığı için reddediyorlarsa, izlenimci sanatı ve edebiyatı da gösterişli ama özden yoksun dış yüzeyler sundukları, kendilerini besleyen toplumun şeytaniliğini gizledikleri için reddediyorlardı. Dışavurumcu sanatçı, izlenimci sanatçının tersine, alışılmış gerçekliğin celladı olacak, insan psikesinin bağladığı kabuğu kıracak, kısıtlanmış enerjilerin kayıtsızca dışa vurulmasını sağlayacak peygambervari bir hayalci olarak görüyordu kendini."Çökmüş" geleneksel dünyayı temsil, tasvir ya da taklit etmiyor, sıradan nesneleri normal bağlamlarından soyutlayıp, yolunu kaybetmiş olan geista (ruha) ışık gönderen fenerler biçiminde yeniden inşa etmeyi amaçlıyordu. Tıpkı döngücüler gibi, konuya değil yaratıcılığa, sanatçının katkısına saygı duyuyordu." Ekspresyonistlerin söz konusu tepki veya özlemlerinde yöneldikleri beş şahsiyet mevcuttur. Bunlar; Hz. İsa, Darwin, Nietzche, Marks ve Freuddur.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Dışavurumculuk (Ekspresyonizm)
« Yanıtla #2 : 09 Şubat 2012, 22:24:10 »
Dışavurumculuk (Ekspresyonizm)
Norbert Wolf

Remzi Kitabevi, dünyaca ünlü Taschen Temel Sanat Dizisini Türkçe olarak yayınlamayı sürdürüyor. Sanat akımları ve sanatçılar üzerine 100’e yakın başlıkla, konusunda kapsamlı bir kaynak oluşturan bu dizinin, şu ana kadar yayınlanmış olan beş kitabına iki kitap daha eklendi.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi
« Yanıtla #3 : 09 Şubat 2012, 22:25:32 »
Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi
Lionel Richard

Sanatın temel kuramlarıyla ilgilenen okurlar için el kitabı. Bu ciltte önde gelen tüm Empresyonist sanatçıların yaşam öykülerini, yapıtlarının renkli ve siyah-beyaz basımlarını, sinema, müzik, tiyatro ve edebiyatta Empresyonist fikirlerin uygulanmasını bulacaksınız.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Ekspresyonizm - Expressionisme - Anlatımcılık
« Yanıtla #4 : 25 Mart 2012, 11:48:40 »
Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş (2011)
Ahmet Şişman


Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş (2006)
Ahmet Şişman

Sanat eserleri, insanlar için, insanlar tarafından yaratılmaktadır. İnsanın bir üretimidir ve insanlar için oluşturulmaktadır. Sanatın oluşturulması ise, esas olarak sanatçının, kendisini ifade etme ihtiyacından kaynaklanır. İzleyiciler de, eserde bulunan büyünün, ondaki ölümsüzlüğün, güzelliğin etkisi ile ona yaklaşmaktadırlar. Bu büyü bilinen değil duyulan ve hissedilendir. Sanatçılar içinde yaşadıkları toplumun ve yaşadıkları çağın akımlarına, durumlarına yeni soluklar getirme amacı ile eserlerini oluşturmuşlar ve oluşturmaya da devam etmektedirler. Onların yaşam ve güzellik anlayışlarının biçimlendiği eserler, izleyicilerin de dünyalarında uçuşan yıldızlar olacaktır. Bu yıldızların ışıltıları birbirlerinden doğal olarak farklı olacaktır. Ancak her birinin saçtığı ışık, insan tarafından oluşturulmuştur, insan için vardır ve insanlık için gereklidir. Bu çaba sürmelidir ve sürecektir.

Mağara döneminde yaşayan insanların içlerinde hissettikleri dürtü ile duvarlara çizdikleri ilk çizgiler sanat eseri sayılmasalar bile çok anlamlı yaratımlardır. Bu ilk çizimler üzerine eklenenler ile hiç kuşkusuz modern yaşamın birçok yaratısına kavuşulduğu düşünülebilir. Yaratımın bir anlamda ilk noktasıdır bu tür çabalar.

Duyarlı ilk insanın çabası ile başlayarak gelişen çalışmalardan kök alan ve insanlıkla sürecek olan sanat çalışmalarını anlamak için, hangi düşüncelerden kaynaklanarak geliştiğini bilinmesi yararlıdır.
midena pro tou telous makarize