Gönderen Konu: DADA  (Okunma sayısı 1338 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 751
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
DADA
« : 24 Ocak 2009, 13:48:28 »
DADA[/b].(İng. Dada). 1915-1922 yıllarında ortaya çıkmış sanat akımıdır. Fransızca kelime tahta at anlamındadır.  Kübistlerin kâğıt yapıştırma tekniklerinden geliştirilmiştir. Dada’nın oluşmasına, 1. ve 2. Dünya savaşlarının ortaya çıkışı, insanlığı karamsarlığa, ümitsizliğe iten, işsizlik, enflasyon ve politik sorunların yarattığı sıkıntılar büyük ölçüde neden olmuştur. Tüm Dadacılar savaşa karşıdır. Avrupa’nın şüpheci bilinci, bu akımda kendisini gösterir. Bu akımda mantık sorularının yer almadığı, anlık duyguların yakalanması önem kazanır.  Gerçekte Dadacılar için, sanat da söz konusu değildir. Yani tüm olarak, sanata da karşıdırlar. Fakat bir yandan da Zürich’teki galerilerde sergiler açmışlardır.

Hans Arp, objeleri tesadüf konularına göre düzenleyerek, renkli kâğıtları bir birine yapıştırarak resimler ve renklendirilmiş, bir biri üzerine tutturulmuş tahtalardan rölyefler yapmıştır. Arp her yeni arayışın önündedir. Ona göre tüm malzeme ve teknikler, sadece dışa vurulması istenilen iç dünyanın emrindedir. Aynı dönemde şairler de, rasgele sözcüklerle şiirler düzenleyerek, bunları, savaşın kitle cinayetlerini protesto etmek için sergilemişlerdir.

Marchel Ducamp, Dada’cı deneyler yapmıştır. Kullanılan eşyaları amaçlarından uzaklaştırmış ve yeni ilişkiler içinde onları tekrar bir araya getirerek heyecan yaratmaya çalışır.

Marx Ernst, Dada’nın en güçlü yeteneğidir. Mağazaların eşya kataloglarından, kadife kumaşlardan, resimli dergilerden kestiği parçaları, mantıksız biçimde bir araya getirerek yapıştırmıştır. Doğada bir arada bulunması olanaksız malzemeler, cam bir boru ile bir yaprak, bir çerçeve parçası, bir kumaş onun eserlerinde bir birine benzemez unsurlar ile bir araya gelmektedir. Resmin etkisini arttırmak, izleyicinin akıl ve mantığını zorlamak için resme ait unsurlar kullanılmayarak; boya, renklilik, desen ihmal edilebiliyordu.  Düş gücü ile oluşturulan sembolik çalışmaları vardır.  Son eserleri ise sürrealist üsluptadır. 

Ahmet Şişman- Sanat terimleri sözlüğü


Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: DADA
« Yanıtla #1 : 25 Mart 2012, 11:47:08 »
Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş (2011)
Ahmet Şişman


Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş (2006)
Ahmet Şişman

Sanat eserleri, insanlar için, insanlar tarafından yaratılmaktadır. İnsanın bir üretimidir ve insanlar için oluşturulmaktadır. Sanatın oluşturulması ise, esas olarak sanatçının, kendisini ifade etme ihtiyacından kaynaklanır. İzleyiciler de, eserde bulunan büyünün, ondaki ölümsüzlüğün, güzelliğin etkisi ile ona yaklaşmaktadırlar. Bu büyü bilinen değil duyulan ve hissedilendir. Sanatçılar içinde yaşadıkları toplumun ve yaşadıkları çağın akımlarına, durumlarına yeni soluklar getirme amacı ile eserlerini oluşturmuşlar ve oluşturmaya da devam etmektedirler. Onların yaşam ve güzellik anlayışlarının biçimlendiği eserler, izleyicilerin de dünyalarında uçuşan yıldızlar olacaktır. Bu yıldızların ışıltıları birbirlerinden doğal olarak farklı olacaktır. Ancak her birinin saçtığı ışık, insan tarafından oluşturulmuştur, insan için vardır ve insanlık için gereklidir. Bu çaba sürmelidir ve sürecektir.

Mağara döneminde yaşayan insanların içlerinde hissettikleri dürtü ile duvarlara çizdikleri ilk çizgiler sanat eseri sayılmasalar bile çok anlamlı yaratımlardır. Bu ilk çizimler üzerine eklenenler ile hiç kuşkusuz modern yaşamın birçok yaratısına kavuşulduğu düşünülebilir. Yaratımın bir anlamda ilk noktasıdır bu tür çabalar.

Duyarlı ilk insanın çabası ile başlayarak gelişen çalışmalardan kök alan ve insanlıkla sürecek olan sanat çalışmalarını anlamak için, hangi düşüncelerden kaynaklanarak geliştiğini bilinmesi yararlıdır.
midena pro tou telous makarize