Gönderen Konu: KİNETİK SANAT  (Okunma sayısı 3969 defa)

0 Üye ve 4 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 735
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
KİNETİK SANAT
« : 25 Ocak 2009, 11:06:49 »
Soyutlamadan doğan ve yapıtın değişken özelliği ile görünürdeki hareketi üstüne kurulmuş olan çağdaş sanat biçimi.

"Temeli hareket olan" ya da "hareketle ilgili olan" anlamındaki kinetik sözcüğü bilimsel kökenli bir terimdir ve plastik sanatlar alanında 1920'de girmiştir. Kinetik sanat terimi de ilk olarak Gabo ve kardeşi Pevsner tarafından ( Gerçekçi Bildirge, 1920) kullanıldı. Kinetik heykel adı altında Gabo'nun gerçekleştirmiş olduğu hareketli bir çelik çubuktu. Bununla birlikte Kinetik sanat, gerçek anlamda 1950-60 yılları arasında gelişme gösterdi ve gene bu tarihten sonra geniş kitleleri ilgilendirmeye başladı. Bu yeni anlatım biçiminin doğuşu doğrudan doğruya teknoloji ve bilim alanındaki gelişmelerin hızlanmasının bir sonucudur; çeşitli öncü sanat gruplarının araştırmalarından kaynaklanır. Gerçekten de, pek çoK sanatçı, özellikle de enformel sanattan yana olanlar, araştırmalarının bir bölümünü hareketin anlatımına yöneltiler. Bunlar arasında özellikle İtalya'daki Ball'nın çevresinde toplanan fütüristler, Blaue Reiter grubunun bazı üyeleri, ışıncılar, vb. vardı. Marcel Duchamp, rotorölyefler'iyle söz konusu alanda, üç boyutlu yapıtlara gerçek hareketi getiren öncüler arasında yer aldı.

Julio Le Parc'ın kesit-yüzeyler, ışık-sürekliler, devingen-süreklikler adlı yapıtlarında olduğu kadar, Garcia Rossi'nin değişken ışıklı rölyefler'i, Stein'ın kaleidoskoplar'ı, Sobrino ve Yvaral'ın çakışmalar'ı hep bu amaca yönelik yapıtlardır. Optik kinetizm, İkinci Dünya Savaşı'nı izleyen yirmi yıl boyunca plastik sanatların anlatım tekniklerini, gücül hareketlerden olduğu kadar gerçek hareketlerden, flaşlardan, neon lambalardan, saydamlıklardan, "hareli etkilerden", kesikli aydınlatmalardan, ışık dalgalarından yararlanarak tümüyle yenilemiştir.

Kinetik sanatın özgünlüğü yalnızca, bilimsel teknolojiden sanat alanında yararlanmasından kaynaklanmaz; bu akım sanat yapıtının bir dönüşüm geçirmesini sağlamaya çalışır. Yapıt kinetik olduğu zaman başlıca özelliğini oluşturan karmaşıklık, resim ve heykel sanatlarının geleneksel katagorilerinin sınırlarını aşar. Yapıt artık, sanatçının yararlandığı enerji kaynaklı yöntemlerden doğal uzamsal, zamansal dinamik boyutlar kazanmıştır. Yapımı ve gelişmesi, çevrenin (sessel, ışıksal, renksel) canlı bir biçimde değişmesiyle gerçekleşir. Sanatçı böyle bir yapıtı oluşturabilmek için ustaca giriştiği "ruhsal saldırı"yla seyircinin etkin biçimde katkısına başvurmak zorundadır. bundan böyle seyirci de yapıtın yaratılma sürecine katılmış olur.

Soyut akımın en önemli eğilimlerinden doğmuş olan kinetik sanat, günümüzde bile hala geleceğe bağlı bir nitelik taşır.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4649
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Marcel Duchamp ya da Büyük Kurgu Büyük Camın Söylensel Çözümlemesi Üzerine Bir Deneme
Jean Clair

Bu kitap, Rrose Sélevy ops magnum'unun, Duchamp'cı çalışmaların alanını altüst hedefleyen, yapıtı gizbilime ve gerçeküstücü alana çekmeye yönelik yorumlardan kurtararak, eşzamanlı olarak çağının entelektüel ortamına yeniden kavuşturan ama bizim çağımızın daha canlı güncel ortamına göre yeniden kayda geçiren devrimci okuması.
XX. yüzyılın başında, çağmızın büyük söyleninin, Carrouges'un öngördüğü cisimleşmesi, Büyük Cam, "sürtünme tersinmesi ilkesi" ile ağırlıktan kurtularak, düşsel bir biçim sayesinde termodinamiğin ikinci ilkesini yok sayan ve L'Anti-CEdipe'te yazıldığı gibi "paranoyak makinenin yerine geçerek, yeni bir insanlık biçiminin ve görkemli bir organizmanın doğumunu sağlamak için arzulayan makinelerle organsız gövdeyi birbirine bağlayan" bekâr motordur.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4649
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
New York Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı Soyut Dışavurumculuk, Özgürlük ve Soğuk Savaş
Serge Guilbaut

Dünya sanatının merkezi Paris'ten New York'a nasıl taşındı? Amerikan Soyut Dışavurumculuğu'nun, İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra kazandığı büyük başarının ardında yalnızca sanatsal nedenler mi vardı? Savaş öncesinde sanatı ve sanatçıyı desteklemek için Federal Sanat Projesi'ni yürürlüğe sokan Amerikan hükümetinin Soğuk Savaş döneminde izlediği tutum bilinçli bir sanat politikası mıydı? 'Özgürlükler ülkesi' liberal Amerika, soyut sanatı bilinçli olarak mı destekledi?

Serge Guilbaut, bir dönemin solcu sanatçı ve eleştirmenlerinin Soğuk Savaş döneminde geçirdiği ideolojik değişime odaklandığı bu kitabında, Amerikan kültür dünyasının sahne arkasındaki sanat ve siyaset ağını irdeliyor. Avangard sanatın özerklik iddiasının bir sorgusu niteliğindeki "New York Modern Sanat Düşüncesini Nasıl Çaldı", Amerikan kültür ve sanat dünyasında Anti-Stalinizim ve Troçkizmden 'sanat için sanat'a uzanan sürecin ilginç öyküsü.

Yakın dönemin sanat tarihine tutulan bir ayna, sıra dışı bir sanat tarihi okuması.
midena pro tou telous makarize