Gönderen Konu: Rokoko ve Barok  (Okunma sayısı 8487 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 735
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
Rokoko ve Barok
« : 25 Ocak 2009, 11:09:25 »
İlk olarak pek çok Alman yazarınınHeinrich Wölfflin 1888'den sonra; Cornelius Gurlitt 1889'da) rokoko ve barok arasında gerçek bir ayrım getirmeksizin başvurduğu rokoko düşüncesi, sanat tarihçileri arasında ayrılıklara yol açtı; çözülemeyen sorun, rokokonun mimarlıkla birlikte görsel sanatların tümünü kapsayabilecek bir üslup olarak tanımlanıp tanımlanamayacağını bilmek, dolayısıyla da söz konusu üsluptan, üslupların gelişmesinde bağımsız bir evre olarak söz edip edememektir.

Günümüzde, özellikle Fransız barok sanatıyla ilgili sorunlardan kaynaklanan sayısız güçlükler göz önünde tutulursa, çok sayıda uzmanın, Eugeniod'Ors, Ignaz Günther ve Henri Focillon'un ardından, rokokonun, barokun geç ortaya çıkmış bir biçiminden başkabirşey olmadığı konusunda birleştikleri görülür. Bu en yaygın olarak kabul edilen yorumun karşısına daha sonra Sedlmary, Hitchcock ve Minguet, vb'nin düşünceleri çıkartılmaktadır; bu gibi uzmanların çalışmaları, rokokonun kesinlikle, bağımsız bir kategori olarak baroktan ayrılması gerektiğini kanıtlamaya yöneliktir. İster barokun geç bir biçimi, ister başlıbaşına bir üslup, isterse yalnızca XVIII.yy'da moda olan özel bir dekor ve bezeme biçimi olsun, rokokonun, Avrupa ülkelerinin pek çoğunda plastik sanatların bütününe damgasını bastığı bir gerçektir.

Barok sanatın Roma'da doğduğu kabul edildiği gibi rokoko hareketinin de Paris'te ortaya çıktığı ve rokay üslubunun başlıca öncüleri sayılan Jean Berain (1640-1711), Claude Audran (1657-1734) ve Jan Lepautre (1618-1682) gibi süslemecilerin sanatından kaynaklandığı kabul edilir. Bu sanatçıların çalışmaları, arabesk süslemeleri, deniz kabuğu motifleri, eğri, karşı-eğri oyunları, yazı çevresi süslerini bakışımsız bir biçimde işlemeleri, Regence ve Louis XV dönemleri boyunca rokokonun yaygınlık kazanmasına katkıda bulunan büyük dekoratörlere esin kaynağı oldu. Gerçekten de, Gilles Marie Oppenordt (1672-1742), Justin - Aurele Meissonnier (1695-1750), Nicolas Pineau (1684-1754) ve François de Cuvillies (1695-1768) gibi sanatçılarda da deniz kabukları ve kıvrım merakı göze çarpar; ama yarattıkları rokoko motifleri, çok daha taşkın bir süslemenin birleşimleri içinde yayılır; eğri çizgiler sürekli olarak birbiri içine girer, birbirine dolanır, açılır, iç içe geçer, dalgalanır ve böylece yapıların içinde, mimari yapının eklemlerini gözden silmek için kullandıkları duygusunu uyandırırlar.

Aynı dönemde yeni yeni mobilya tipleri yaratan Parisli ince marangozlar, rokokoya özgü ögeleri mobilyalara da uyguladılar; bunlar arasında Charles Cressent (1685-1768) ve Atoine Gaudreaux (1680-1751), rokoko hareketi içinde adı geçen ilk büyük ustalardır. Günün beğenisine göre ve zanaatçıların  son derece virtüöz olmaları sayesinde, ürünleri bütün Avrupa'ya yayılmış olan  Fransız mücevherciliği, Pierre Germain, Jacques Roerriers ve Pierre Gouthiere'in hayalgücünden kaynaklanan projeleri somutlaştırdı. Seramik alanında, porselen sanatının rokokoya son derece uyarlandığı görüldü. Avrupa'nın bütün büyük yapımevleri (Meissen, Viyana, Höchst, Frankenthal, Rosenthal, Fürstenberg, Fulda, Capodimonte, Sevres, Chantilly, Limoges, Chesea, vb.) ticari alanda büyük başarılar sağladılar. Bütün olarak Klasisizmin ilkelerine bağlı kalmış olan mimarlığın ciddilik ve bakışımlılığına, rokay üslubuna özgü dekoratif öğelerle zaman zaman fantezi ve özgünlük katılarak, yapıların sevimli bir hava kazanması sağlandı (Matignon Konağı'nın cephesi, 1723); ama gerçek anlamdaki rokokoya yapıların dışında hiçbir zaman yer verilmedi. Fransa'da, Nancy'deki Stanislas alanı ile Carriere ve Hemicycle alanı bunun dışında kalır.

"Prenslik" rokokosu olarak adlandırılan akımın Almanya'da ve çevredeki Germen ülkelerinde (Münih yakınlarında Amalienburg Konağı ve Nymphenburg Şatosu; Cuvillies'nin yapıtı, 1734-39) yayılmasına karşılık Orta Avrupa'daki rokokoya özgü önemli ürünlerden pek çoğunun dinsel sanat alanında gerçekleştirilmiş olduğu görülür. (söz gelimi, Bavyera'daki Zimmermann kardeşler tarafından 1745-54 arasında gerçekleştirilmiş ve dekore edilmiş Wies Kilisesi, vb.).

Resim alanında özellikle Fransa'da rokoko doğrultusunda çalışmış olan Watteau, Boucher ve Fragonard'ın adları sayılabilir. Ama daha derinlemesine bir inceleme sonunda kuşkusuz Carle Van Loo, Charles Natoire, Jean Restout, François Le Moyne ve Jean-François De Troy'dan söz etmek gerekir. Bu tarih ressamlarının ortak bir yanı, hepsinin de Gobelins ve Beauvais yapımevleri için halı kartonları yapmış olmalarıdır.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4648
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Sanatın Toplumsal Tarihi 2 / Rokoko, Klasisizm, Romantizm, Naturalizm, Empresyonizm ve Film Çağı
Arnold Hauser

İçindekiler

Birinci Bölüm

Rokoko, Klasisizm, Romantizm

1-Saray Sanatının Çöküşü
2-Yeni Bir Okuyucu Kitlesi
3-Evcil Dramın Kaynakları
4-Almanya ve Aydınlanma
5-Devrim ve Sanat
6-Alman Romantizmi ile Batı Romantizmi
Kaynaklar

İkinci Bölüm

Naturalizm, Empresyonizm ve Film Çağı

1-1830
2-İkinci İmparatorluk
3-İngiltere`de ve Rusya`da Toplumsal Roman
4-Empresyonizm (İzlenimcilik)
Film Çağı
Kaynaklar
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4648
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Rokoko Sanatını Tanıyalım
« Yanıtla #2 : 14 Şubat 2012, 23:10:41 »
Rokoko Sanatını Tanıyalım
İNKILAP KİTABEVİ

Bu dizi; tecrübeli, uzman sanatçılarca hazırlanarak dilimize çevrilmiştir.
* Güzel sanatların temelini ve inceliklerini her yönüyle tanıtan bir dizidir bu.
* Her konu 64 sayfalık cilde sığdırılmaya çalışılmış, geniş bilgiler, sağlıklı açıklamalarla verilmeye çalışılmış, dört renkil reprodüksiyonlarla süslenmiştir.
* En tipik yapıtlar iki renkli grafiklerle gösterilerek, taşıdığı sanat üslubunun belirli karakteri açıklanmıştır.
* Her kitapta teknik terimler gösteren bir sözlük bulunmaktadır.
* Resimlerle fotoğrafların kaynakları verilmiş, ayrıca bibliyografya eklenmiştir.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4648
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Sanatın Toplumsal Tarihi 1 / Tarih Öncesi Dönem, Ortaçağ, Rönesans, Manyerizm, Barok
Arnold Hauser

Profesör Hauser’in yaklaşık otuz yıllık çalışmasının ürünü olan Sanatın Toplumsal Tarihi, 1951 yılında yayınlandı. Sanat olaylarının gelişimini, edebiyattan müziğe, tiyatrodan görsel alana kadar yayılan geniş bir perspektif içinde değerlendiren bu yapıt kısa sürede uluslararası alanda dikkat çekti. Örneğin Meyer Sehapiro: "... Bildiğim kadarı ile kendi alanında en ciddi ve özümlü çalışma; sanat ve toplumsal tarih alanlarında güçlü bilgi birikimine dayanan bir kitap" diyerek nesnel değerlendirmesini açıkladı. Ünlü yazar Thomas Marin ise: yazarın geniş bilgisine hayranlık duymamak imkânsız. Konunun kapsamının genişliği nedeni ile zorunlu olarak yoğun bir anlatıma başvurmuş olmasına rağmen, pek çok karmaşık olayın yapısına ve kendi içindeki karşıtlıklara çözümleyici açıklamalar getirmiştir... satırları ile beğenisini dile getirmiştir. Daha sonraki yıllarda da çeşitli baskıları yapılan Sanatın Toplumsal Tarihi kültür tarihini konu alan temel yapıtlardan biri olarak kabul edilmektedir.

Alman kökenli bir ailenin çocuğu olarak Macaristan’da doğdu. Budapeşte, Viyana, Berlin ve Paris Üniversitelerinde edebiyat ve Sanat Tarihi eğitimi yaptı. Bu yıllarda George Simmel, Gustave Lanson, Henri Bergson gibi ünlü düşünürlerin öğrencisi oldu. Birinci Dünya Savaşın’ndan sonra iki yıl İtalya’da Klasik Sanat ve Rönesans Sanatı üzerinde incelemeler yaptı. 1921-1924 yılları arasında Berlin’de ekonomi ve sosyoloji alanında eğitimini sürdürmek amacı ile Werner Sombart’ın öğrencisi oldu. Bu uzun ve çok yönlü öğrenim süresinden sonra 1924’de Viyana’ya yerleşti. Avusturya’nın işgalinden sonra 1938 yılında Londra’ya taşındı ve bu tarihten itibaren derslerini ve araştırmalarını İngiltere’de sürdürdü. Bir ara Leeds Üniversitesinde, 1957’den sonra Brendeis Üniversitesinde Sanat Tarihi dersleri verdi.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4648
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Barok Sanatını Tanıyalım
« Yanıtla #4 : 14 Şubat 2012, 23:13:12 »
Barok Sanatını Tanıyalım
F. Arman

Bu dizi; tecrübeli, uzman sanatçılarca hazırlanarak dilimize çevrilmiştir.
* Güzel sanatların temelini ve inceliklerini her yönüyle tanıtan bir dizidir bu.
* Her konu 64 sayfalık cilde sığdırılmaya çalışılmış, geniş bilgiler, sağlıklı açıklamalarla verilmeye çalışılmış, dört renkil reprodüksiyonlarla süslenmiştir.
* En tipik yapıtlar iki renkli grafiklerle gösterilerek, taşıdığı sanat üslubunun belirli karakteri açıklanmıştır.
* Her kitapta teknik terimler gösteren bir sözlük bulunmaktadır.
* Resimlerle fotoğrafların kaynakları verilmiş, ayrıca bibliyografya eklenmiştir.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4648
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Müziği Yaratanlar / Barok Dönem
« Yanıtla #5 : 14 Şubat 2012, 23:14:29 »
Müziği Yaratanlar / Barok Dönem
Aydın Büke/ İpek Mine Altınel

Monteverdi, Lully, Purcell, Vivaldi, Handel, Bach Çok Sesli Batı Müziğini Anlatmaya Başlıyor..

1500'lü yılların sonlarında, ileride barok olarak adlandırılacak dönemin başlangıcında, birbiriyle çatışma halinde olan iki kurum, sanatı ve sanatçıları yeni yapıtları üretmeye teşvik ediyordu. Bunlardan biri, kilisiye karşı kendi gücünü göstermek isteyen soylu kesim ve krallar, diğeri ise Protestan başkaldırının ardından eski gücünü toplamak için sanatın kitleleri etkileme gücünden yararlanmak isteyen Katolik Kilisesi idi..
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4648
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Kıvrım / Leibniz ve Barok
« Yanıtla #6 : 14 Şubat 2012, 23:18:50 »
Kıvrım / Leibniz ve Barok
Gilles Deleuze

Deleuze’ün son kitaplarından biri olan Kıvrım, onun felsefe tarihi çalışmaları içinde apayrı bir yere sahiptir. Deleuze, felsefe tarihçiliğini portre sanatına benzetir; bir filozofun kavramsal portresini yapmaktır önemli olan. Ama Kıvrım, kendi rengini bulmuş bir filozofun kitabıdır aynı zamanda. Leibniz’in Barok filozof olarak, sonsuza giden kıvrımın filozofu olarak portresi, Deleuze’ün olay felsefesinin özgün renkleriyle boyanır.

Kıvrım her yerdedir; ruhta ve bedende, organik ve inorganik maddede, noktaya değil bükülmeye dayanan matematikte, çizgiden değil eğriden yola çıkan fizikte, mimarlıkta, resimde, müzikte, çağdaş sanatta... Kıvrımın sonsuz çizgisi, yaşamın olay olduğu her yerde, yeni tekillikler üreterek, farkları çoğaltarak uzayıp gider. Deleuze’ün kitabı, Leibniz’in kıvrımlarla dolu peruğundan Leibnizciliğin kapısız penceresiz karanlık odasına yükselirken, bu sonsuz çizginin ardından koşmaktadır.
Hakan Yücefer
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4648
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Barok Konser
« Yanıtla #7 : 14 Şubat 2012, 23:20:09 »
Barok Konser
Alejo Carpentier

Carpentier'in biçim açısından "barok" unsurlar taşıyan bu romanında kültürler karşı karşıya gelir ve iç içe geçer... Olaylar Amerikalı bir melez, Afrika asıllı bir siyah ve Avrupalı bir beyazın çevresinde gelişir ve bütün bunlar müziğin simgelediği bir düzlemde farklı bir senteze ulaşır.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4648
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Osmanlı Barok Müziği (Kitapçık + CD)
« Yanıtla #8 : 14 Şubat 2012, 23:22:16 »
Osmanlı Barok Müziği (Kitapçık + CD)
Leyla Pınar

Yeniçeri Marşı
Türk Konçertosu
Küçüksuda Gördüm Seni
Peşrev - Der Makam-ı Sipihr Uşuleş Fer'i Muhammes
Gidiyorum
Derviş Dansları Ezgisi ve Şarkı Ezgileri
Nakış
Yüzündür Cihanı Münevver Eden
Der Makam-ı Hüseyni
Eve Semai
Berayı Maşuk Hud Gürci Ali Galam Sultan Muhammed Han
Tiryaki - Peşrev
Der Makam-ı Irak Küçük Sakil
Der Makam-ı Kürdi Usül Eş Darbeyn
Ferahnak Mevlevi Ayini
Gelse O Şuh Meclise
Ey Olur Melül ü Garib
Aksak Saz Semai
Dök Zülfünü Meydane Gel
Türk Havası
Kıbrıs Oyun Havası
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4648
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Mimaride Rönesans ve Barok Osmanlı Başkenti İstanbul'da Etkileri
« Yanıtla #9 : 14 Şubat 2012, 23:24:49 »
Mimaride Rönesans ve Barok Osmanlı Başkenti İstanbul'da Etkileri
Betül Bakır

Doktora çalışmalarım sıraında Osmanlı mimarisi ile ilgili bol miktarda yayın ve kaynak bulduğum halde mimaride batılı etkilerinin görüldüğü 18. Yüzyıldan sonra, özellikle dini mimari ile ilgili fazla çalışma mimarimizde deformasyonlar yaratsa da kökenleri Orta Asya'ya dayanan güçlü Türk mimarisi içinde öğütülmüştür. Önceleri Barok ve Rönesans gibi batı mimarileri incelendi. Daha sonra Barok etkileri görülen Osmanlı başkentindeki selatin camilerinde analiz ve incelemeler yapıldı. İlginç sonuçlara da varıldı.

Doktordan sonra çalışmanın yarım kaldığı ve sivil mimariye de değinilmesi gereği görüldü. 15 yıllık bir çalışmanın ürünü olan kitapta Avrupa'daki eserler tek tek yerlerinde incelenmiş ve görüntülenmiştir. Türkiye'de batı sanatı genelde yabancı kaynaklarda vardır ya da bunlardan yapılmış çevirilerdir.
midena pro tou telous makarize