Gönderen Konu: Avni Lifij  (Okunma sayısı 1011 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı asenadag

  • Tecrübeli Üye
  • *
  • İleti: 59
  • Teşekkür: 6
  • Cinsiyet: Bayan
Avni Lifij
« : 29 Kasım 2010, 13:26:49 »
"Simgeci bir yaklaşımla yaptığı lirik resimlerle tanınan ve döneminin ressamIarı arasında güçlü bir çizim ustası olarak öne çıkan 1914 Kuşağı ressamlarından Hüseyin Avni Lifij 2 Haziran 1927' de İstanbul' da öldü. 1886'da Samsun'da doğan sanatçı, 1904'te yakınlık kurduğu mimar Prost aracılığıyla Osman Hamdi Bey'le tanıştı ve onun önerisiyle Halife Abdülmecit tarafından Fransa'ya gönderildi. 1909-1912 yıllan arasında Paris'te Fernand Cormon'un atölyesinde çalıştı. Türkiye'ye döndükten sonra. çeşitli okullarda ders verdi, Sanayi-i Nefıse Mektebi'ndekı eğitimi yeterli bulmayan bir grup sanatçının oluşturduğu Serbest Resim Atölyesi'nde Ruhi (Arel), Ali Sami (Boyar), İbrahim (Çallı) ve Hikmet (Onat) beylerle birlikte resim kurslarını yönetti. 1. Dünya Savaşı yıllannda Harbiye Nazırı Enver Paşa'nın kurdurttuğu Şişli Aölyesi'nde çalıştı, savaş resimleri yaptı. 1924'te Sanayi-i Nefise Mektebi'nde ders vermeye başladı ve bu görevini ölümüne değin dürdü. Hüseyin Avni Bey'in Paris'e gitmeden önce izlenimciliğe yaklaşan üslubu, hocası Cormon'dan ve Avrupa' daki çağdaş akımlardan etkilendi. Cormon'un eğitimi doğrultusunda izlenimci anlayışın ışıklı yüzeylerini, renk anlayışını benimsedi. Nesneleri çizerken ise doğalarına sadık kalarak gerçekçi bir yaklaşımla çalıştı. Simgeci ressamlardan da etkilenen Lijif resimlerindeki içe dönük, lirik anlatım onu 1914 Kuşağının diğer ressamlarından ayıran simgeci üslubunun yansımasıdır. Resimlerinde parlak bir ışık yerine gizemli bir akşamüstü ışığını yeğleyerek şürsel bir atmosfer yaratan Lifij, özellikle yağlıboya tablolarında kullandığı kırmızı, turuncu ve sarı tonlarla anlatımını daha da güçlendirdi. İstanbul Resim ve Heykel Müzesi'nde bulunan Otoportre (1907), Alegori-Savaş (1917), Kadıköy'de Belediye Çalışmaları-Kalkınma, Mezarlık (1920); Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi'nde bulunan Acı (1917) başlıca yapıtlarından birkaçıdır. Çok sayıdaki karakalem deseninden bir bölümü 1984'te Poşadlar adıyla yayımlanmıştır."