Gönderen Konu: Hitit uygarlığı ve sanatı  (Okunma sayısı 21172 defa)

0 Üye ve 24 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Hitit uygarlığı ve sanatı
« : 02 Ocak 2011, 11:35:29 »


Alacahöyük,   Boğazköy, Bitik, Karaoğlan, Dündartepe,  Karahöyük örenlerinde, Erken Tunç Çağı tabakalarının üzerlerinde kalın bir  yangın izi vardır. Ahlatlıbel ve Etiyokuşu örenlerinde Erken Tunç Çağından  sonra yerleşme görülmez. Alişar'da ise yalnız Akropolde yaşam devam etmiştir. Yani Anadolu 2000 yılına doğru   büyük bir saldırıya ve istilaya uğradı. Bilinmeyen bir sebepten Hind-Avrupa boyları Anadolu'ya göç etmişlerdi. Bunlar Hititlerdi. Hititler kendilerini "Nesili" yani   nesice konuşanlar adını  vermişlerdir. Yaşadıkları Anadolu topraklarını "Hatti Ülkesi", oturanlarına ise "Hattilili" diyorlardı. Hititler yeni yurtlarında, kendilerinden daha gelişmiş bir uygarlığa sahip Hattilerle kaynaşmışlar, onların tanrılarını, mitolojilerini  benimsemişler, kullandıkları isimlere sahip çıkmışlardır. İlk Hitit izlerine   Kültepe/Kaniş/Neşa' da rastlanır. Burada bulunan ve Hitit izlerini taşıyan Asurca metinler XIX. Yy. tarihlenir.
 
HİTİTLER'İN KEŞFİ


Yazılıkaya Kabartmaları, C.Texier-1839

Boğazköy arşivleri bulunmadan önce de Mısır, Babil, Asur ve  İncil kaynaklarından, Hititlerin varlığı biliniyordu. İngiliz bilgin A. H. SAYCE, 1880'de   Bible Arkeoloji Derneği  önünde okuduğu bildirisinde, Anadolu'daki   hiyeroglifli kaya kabartmalarının ve  onlara benzeyenlerinin Hititlere olduğunu ve bütün Anadolu'nun Hitit ülkesi  olduğunu açıkladı.

*İngilizCharles Texier 1839'da Yazılıkaya'yı keşfetti
*Alman Carl Humann, Yazılıkaya ve Boğazköy kabartmalarının  kalıplarını çıkardı. ( Bergama Zeus Sunağını keşfeden demiryolu mühendisi)                           
*British Museum Kargamış'ta (1879), Almanlar Zincirli'de  (1888 ve 1892) kazılar yaptılar.
*1887'de Orta Mısır'da Tell   El-Amarna'da bulunan bir tablet,  Hitit Büyük Kralı Şuppiluliuma'nın IV. Amenophis'e  tahta çıkışı ile ilgili tebrik mektubuydu. Ve Hititçe idi.
*Alman Dr. Hugo Winekler 1906'da   Boğazköy kazılarına  başladı. İlk yıl 10 bin den fazla çivi yazılı tablet bulundu. Ve Dünyanın ilk yazılı antlaşması, Kadeş Barış   Antlaşması. Bunlar Akkadca ve Hititçe idiler. Boğazköy'ün yani Hattuşa'nın Hatti Ülkesinin başkenti olduğu anlaşıldı.
*Hitit dilini 1917'de Hrozny çözdü.

HİTİT BEYLİKLERİ DÖNEMİ (2000-1700)
2000-1700 yılları arasını   Hititler, göç, istila, kaynaşma, kendilerini kabul ettirme uğraşısı içinde geçirmişler ve küçük beylikler  kurarak yörelerine hakim olmuşlardır. Bu dönemin en ilginç özelliği, Asurlu tüccarların Anadolu  içlerinde ticaret sömürgeleri kurmuş   olmalarıdır. (1900-1800)  Bunlardan Neşa ve Hattuş/Boğazköy karumlarının yerleri tesbit edilmiştir. Ticaret eşya değiştirme yoluyla yapılıyordu. Anadolu'dan ucuz bakır alıyor karşılığında kalay ve kumaş veriyorlardı. Yollar bozuk olduğu  için taşıma aracı olarak eşek kullanılıyordu.


Kaniş/Kültepe Karum'u temsili resmi.
Asurlu tüccarların kervanları

SANAT
Hatti sanatının etkisi sürüyordu. Çok renkli seramikler ve  geometrik desenler ortaya çıktı. Tanrıya içki sunmak (Libation) için kullanılan ve Ryton  denilen, aslan, boğa, koç şekilli seramik eserler, uzun gagalı, yüksek kulplu  kaplar ürettiler. Kültepe'de orthostadlar, Konya-Karahöyükte muazzam kent  duvarları ve büyük bir   saray bulundu. Bu sarayda bir banyo odası ve pişmiş topraktan küvet ele geçti. Temelleri taş, duvarları kerpiçten çok odalı evlerde  oturuyorlardı. Sokakları taş   döşeliydi ve kenarlarında su tahliye olukları  vardı. Bu devre ait   Kültepe evlerinde erzak büyük küplerde saklanıyordu. Üzüm  salkımı   biçimli kandillerle aydınlanma sağlanıyordu. Nimet Özgüç, Acemhöyük'te Anadolu'nun en büyük sarayını ortaya çıkardı. Henüz 40 odası kazıldı



ESKİ KRALLIK DÖNEMİ (1660-1460)
Beyliklerin birbirleriyle yaptıkları savaşlar sonunda Hattuşa'da Eski Hitit Krallığı kuruldu. Bu krallığın kurulmasına dışarıdan gelecek yabancı güçlerin tehdide etkili olmuştur. Bu dönem 11 kral gördü.

*I. Hattuşili (1660-1630) Hitit İmparator Kurucusu.


BÜYÜK KRALLIK ( 1460-1190)

 *II. Tuthaliya (1460-1440)
Büyük Krallığın kurucusudur. Yazılı kaynaklara göre, I. Hattuşili, I. Murşili ve I. Şuppiluliuma ile   birlikte Hititlerin dört büyük kralından biridir. Kurban törenlerinde  bu  dörtlünün heykellerine kurban sunulurdu.


*I. Şippiluliuma (1380-1345) 
İdaresinde Hititler en parlak  dönemlerini yaşadılar. Babil  ve Mısır'la birlikte döneminin üç büyük  devletinden biri oldular. Şu ünlü Mısır  Fravunu Tutankamon ölünce, genç  yaşta dul karan karısı I. Şippiluliuma'ya bir  mektup göndererek hem  tahtını güçlendirmek hem akraba olmak istemiştir. "Kocam  öldü, bir  oğlumda yok, Senin ise bir çok oğlun olduğu söyleniyor. Sen   oğullarından birini bana gönder, o benim kocam olacak, Mısır'ı idare  edecek."

 


*Mutavalli (1315-1282)
Hiti İmparatorluğunun en büyük ve en başarılı krallarından  biridir. II. Ramses'in krallığı döneminde (1290-1224) Mısır'la  savaştı. Kadeş (Kuzey Suriye) Meydan  Savaşı 1286 tarihinde yapıldı.  Bu savaşla ilgili bilgiler Karnak,  Luxor, Abydos, Ramasseum tapınaklarının  duvarlarında kazılıdır. Ramses 20 bin kişilik orduyla,  Mutavalli 35 bin asker ve  3500 savaş arabasıyla Kadeş yakınlarında  karşılaştılar. Mısır ordusu darmaduman  oldu. Ramses canını zor  kurtardı. Mısır yazılı kaynakları, Hititlerin casusluk  ve haber alma  teşkilatının mükemmel, ani baskın taktiklerinin ustalıklı  olduğunu  yazarlar. Bu savaş sonucu Ramses geri çekilmiş, Hititler şam'a kadar   dayanmış ve bu bölgeyi talan etmişlerdir. Suriye ve Amurru devletlerinde  Mısır  egemenliği sona erdi. Hitit egemenliğine girdiler.


*III. Hattuşili (1275-1250)
KADEŞ BARIŞ ANTLAŞMASI II. Ramses'le geciken barış antlaşmasını yapan kraldır. Kadeş Barış Antlaşması 1269  tarihinde yapıldı. Tarihteki ilk  barış antlaşmasıdır. Bu antlaşmanın  bir kopyası Boğazköy/Hattuşa'da bulundu.  İst. Ark. Mz. de  sergilenmektedir. Antlaşma metninde, iki kralın  isimleri, soy ağaçları,  dostluk ilişkileri, şahit olarak Hitit ve Mısır  tanrılarının çağrılması,  antlaşmayı bozacak olana lanet, koruyana  mutluluk dilekleri yer almaktadır. Rahip olarak yetişen III.  Hattuşili, bir Huri rahibinin kızı  olan eşi Puduhepa ile birlikte dini  siyasete alet edince, İmparatorluk çöküş  sürecine girdi.
 

*IV. Tuthaliya (1250-1220)
Parlak bir dönem geçirdi. Kendini "Evrenin Kralı" olarak  anan ilk Hitit hükamdarıdır. Assuva ülkesine iki akın yaptı.  10 bin tutsak, 600 at koşulu  araba elde etti. Bu zaferin anısına,  İzmir Kemalpaşa yakınlarındaki Karabel  Kabartmasını yaptırdı. Assuva,  Batı Anadolu'dur. Romalılar Döneminde dahi  İzmir-Efes yöresine Asia  deniliyordu. Taruişa ülkesi için, Vilusa Prensi Alaksandu ile  saldırmazlık ve dayanışma anlaşması yaptı. Taruişa; Troia, Vilusa ise  İlios 'dan başkası olamaz. Homeros  Troia kralı Priamos'un oğlu  Aleksandros'tan bahseder. Bu da anlaşmayı imzalayan  Vilusa prensi  Alaksandu idi. Hitit metninin tarihlendirmesi Troia VIh dönemine  denk  gelir. IV. Tuthaliya, Alasia/Kıbrıs sefer yapıp ele geçirdi. Altın  ve bakır ile ödenecek vergiye bağladı. IV. Tudhaliya döneminde Hitit  sanatı doruklarına çıkmıştır.  En bol ve en güzel kral betimlemeleri bu  kralındır. Yazılıka'da iki kabartması  birde heykelinin kaidesi bulundu.


Hitit Karabel kaya kabartması
Kemalpaşa-Torbalı yolunun 6. Km.de

   

*II. Şuppiluliuma (1200-1190)
Son Hitit hükümdarıdır."Deniz Kavimleri" /" Kuzey  Kavimleri" denen istilacılar,  Anadolu'yu ele geçirdiler. İç  kargaşalarla zayıflayan Hitit Krallığı son buldu.

Alıntı
http://www.arkeolojidunyasi.com
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Hitit kralları
« Yanıtla #1 : 02 Ocak 2011, 13:23:20 »
ESKİ KRALLIK

Pithana (18.yy.)
Anitta (18.yy.)
Labarna (1680-1650)
I. Hattuşili (1660-1630)                                                   
I. Murşili (1630-1600)                                         
I. Hantili (1600-1570)                                         
I. Zidanta (1570-1560)                                         
Ammuna (1460-1540)                                     
I. Huzziya (1540-1535)                                         
Telipinu (1435-1510)                                         
Alluvamna (1510-1500)                                         
II. Hantili (1500-1490)                                         
II. Zidanta (1490-1480)
II. Huzziya (1480-1460)                       
         
BÜYÜK KRALLIK

II. Tuthaliya (1460-1440)
I.Arnuvanda (1440-1420)
II. Hattuşili   (1420-1400)
III. Tuthaliya (1400-1380)
Şappiluliuma (1380-1345)
II. Arnuvanda (1346-1345
II. Murşili (1345-1315)
Mutavalli ( 1315-1382)
III. Murşili (1382-1275)
III. Hattuşili (1275-1250)
IV. Tuthaliya (1250-1220)
III. Arnuvanda (1220-1200)
II. Şuppiluliuma (1200-1190)

midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 751
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
Hititlerde yaşam
« Yanıtla #2 : 06 Ocak 2011, 16:22:08 »
Halkın başlıca geçim kaynağı tarımdı. Hayvancılık da  yapılıyordu. Ticaret yaparak zengin olanlarda vardı. Hititler; Babil, Amurru, Ugarit, Arzawa ülkeleriyle ticaret  yapıyorlardı. Arpadan bira, üzümden şarap yapıldığını anlatan bir çok  tablet bulundu. Ulaşım ve ticaret dört tahta tekerlekli öküz arabalarıyla, eşek ve katırlarla sağlanıyordu. Yolların bakımı yerel yönetimlerce yapılıyordu. Gümüş çubukları ticarette para yerine kullanıyorlardı.

Altın Diadem, Alacahöyük, Eski Tunç Çağı, çapı: 19.2 cm

YAZI
Çivi yazısında, Akkadça ve Sümerce yazı işaretlerini aynen almışlardı. Diplomasi lisanları Akadca idi. Hititler yazılarını kil tablet, yani toprak levhacıklar, tahta, gümüş ve bronz levhacıklar üzerine yazarlardı. Hattuşaş Büyük Tapınağında ele geçen bir kil tablette; "19 kil tablet, 33 tahta tablet yazıcısı" ndan bahsedilir. Hattuşaş'ta Sfenks Kapısı yanında Peter Neve 24x35 cm. bronz bir tablet bulmuştur. Ünlü Kadeş antlaşmasının Hititçe metni gümüş tablet üzerine yazılmış. Ama ele geçmedi. Tabletler, duvar boyunca uzanan, tahta raflar içinde dizili dururlardı.  Günümüz kütüphaneleri gibi. Tabletlerde; Hitit kanunları, devletler arası antlaşma ve yazışmalar, kral yıllıkları, dini tören kuralları, fal metinleri, edebi metinler ve mektuplar yazılıdır.


Pişmiş toprak zarf ve mektubu. Zarf kırılmış mektup gözüküyor. Zarfın dışında silindir mühürün izleri görülüyor. (And. Med. Mz.)

KİŞİLİK HAKLARI
İnsan yaşamına ve kişilik haklarına büyük önem vermişlerdir. Krallık topraklarında herkes dininde ve dilinde serbestti. Aşağılayan ve acımasız cezalar uygulamazlardı. İşkence tasvirlerine hiç rastlanmamıştır. Ölüm cezaları büyü yapanlarla krala karşı gelenlere veriliyordu. Kralın ölüm cezasını kaldırma yetkisi vardı. Kölelerin bile hakları vardı. Özgür bir kadınla evlenebiliyorlar, kadınlar özgürlüklerini kaybetmiyordu. Başlık parası zorunluydu. Ayrılsalar bile çocuklar paylaşılırdı. Köleler parasını  ödeyerek özgür kalabiliyordu.

EVLİLİK
Anadolu'da Hititlerden itibaren Anaerkil düzen yerini ataerkil düzene bırakmıştır. Kardeş ilişkileri ve evliliği çok kötü karşılanırdı Ensest ilişkinin cezası ölümdü. Kadınla erkek eşdeğerdi. Ayrım yapılmazdı. Harem sadece sarayda vardı . Halk arasında çok eşlilik geleneği yoktu. Kraliçenin de yetkileri krala yakındı. Evlenecek erkek kızın babasına Kuşata denilen başlık parası verirdi. Erkek evlilikten vazgeçerse parayı geri alamazdı. Evlendikten sonra kadın zina yaparsa cezası ölümdü. Evli erkek zorla birine sahip olursa cezası ağırdı ama kadının evinde yakalanırsa ceza yoktu. Hititlerde boşanma ve veraset kanunlarıda ele geçmiştir. Tabletlere göre aile en az 8-10 kişiden oluşuyordu.


Kutsal Evlilik sahnesi, Bitik Vazosundan ayrıntı. MÖ. 1600'ler (Eski krallık Dönemi) Damat gelinin duvağını açıyor ve ona içki sunuyor. "Yüzgörümü anı" (And. Med. Müz.) Bitik Ankara yöresindedir.

DEVLET YÖNETİMİ
hitit kartalıBüyük Kral aynı zamanda baş komutan,baş rahip, baş yargıç görevlerini yürütüyordu. Kral, kraliçe, veliaht sonra baş mesedi (kral sözcüsü) gelir. Baş mesedi, kralın kardeşi veya veliaht olmayan oğlu olurdu. Kral aldığı kararı Pankus denen soylular meclisine onaylatmak zorundaydı. Bu ilk kez Hititlerde uygulanmıştır. (Meşrutiyet) Kral sarayında çeşitli yetkilere sahip devlet erkanı, katipler, rahipler, şarkıcılar, müzisyenler de yaşardı. Kraliçelik hakkı kral ölse bile ölünceye kadar devam ederdi. Eskisi ölmeden yenisi kraliçe olamazdı. Yani tecrübeye önem verirlerdi.


Alacahöyük sfenksli kapısındaki Hitit Kartalı

ASKERLİK
Hititlerde herkes askerlik yapmakla görevli idi. Savaş arabalarında biri sürücü, ikisi okçu üç savaşçı bulunurdu. Askerler; ok, mızrak, kalkan, balta, topuzla savaşırlar, bellerinde kamaları olurdu. Kale komutanları vali olarak görev yapıyorlardı. Orduda binbaşı, yüzbaşı, onbaşı gibi rütbelerin olduğunu biliyoruz. Askerler; "Piyade Askerleri, "Araba Savaşçıları", "jandarma askerleri", "istihkam askerleri",  "deneyimli askerler" gibi sınıflara ayrılırlardı.


Kargamış buluntusu, İki savaşçı kabartması. Bazalt, h: 130 cm. MÖ.IX. yy.
(Ana. Med Müz. )


HATTİ ÜLKESİNİN BİN TANRISI
Hitit tabletlerinde uzun tanrı listelerine rastlanmıştır. Bin tanrılı olmalarının sebebi, işgal ettikleri ülkelerin tanrılarını da kabul etmeleridir. Dini bayramlara tanrılara şarap, bira, alkollü içecekler sunuyorlardı Din ve Mitoloji konularında Hatti ve Hurri etkisi altında kalmışlardır. Mezopotamya kaynaklarından esinlenmişlerdir. Teşup - Gök Tanrısı. (Fırtına Tanrısı ) Baş tanrının  sembolü boğadır. Metinlerde ve sanat eserlerinde dağlar üzerinde durur.  Hititler dağları kutsal sayar ve taparlardı. Arinna- Güneş Tanrıçası. Baş tanrıça. Hepat/Kupaba/Kybele Yazılıkaya'da panter üzerinde durur. Adaletin Koruyucusudur. Bu iki tanrı birbirlerine eş idiler. Bütün tasvirlerde koca sağda. Karısı solda durmaktadır. Bu gelenek günümüzde devam etmektedir. Kraliyet aileleri bu şekilde dururlar. Tapınaklarda; "Tanrı Anası" (baş rahibe), "Tanrı kız kardeşi" (tapınak dansçıları), "Sir" (tapınak şarkıcısı), Kar,Kid (tapınak fahişesi) bulunurdu.

idol height=469 
Ana Tanrıça Hasanoğlan idol, 3. bin yıl sonu, h:24.4 cm. gümüş, altın(Ana. Med. Müz.)
 
ana tanrıca
Ana Tanrıça, fildişi, Y: 9.3 cm. Kültepe, İÖ. XVIII.yy

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 751
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
Hitit mimarisi
« Yanıtla #3 : 08 Ocak 2011, 09:50:22 »
Kentlerinin ortak özellikleri, belirli aralıklarla inşa edilen kulelerle donatılmış, sağlam sur duvarlarıdır. Alt bölümleri kyklop duvar örgülü anıtsal mimarlık eserleri vardır.  Sur duvarları, merdiven ve yeraltı tünelleri (POTERN) ile donatmışlardır. Bu özellikler dışarıdaki düşmana ani baskın yapmalarına yarıyordu. En güzel örneğini Hattuşa surlarında görürüz. Kent kapıları sabah açılır akşam kapatılırdı. Düşman tehlikesinde hayvanlar da sur içine anılırdı. Hiti dünyası sütunu tanımıyor onun yerine dört köşe direkler kullanıyordu. Hiti mimarlığının en büyük özelliği asimetrik oluşudur. Yapılarının dış ve iç düzenlerinde simetri kullanmamışlardır.

Evler kerpiçten ve birbirlerine bitişik ve düz damlı yapılırdı. Isınma, pişirme ihtiyacı ocaklar ve fırınlar vasıtasıyla gideriliyordu. Sokağa açılan kapıdan etrafında odalar olan bir avluya giriliyordu. Cadde ve sokaklar bir arabanın geçebileceği genişlikte 3, 4, 5 m. idi. Sokaklarda çöp çukurları bulundu.

potern height=328
Potern, Boğazköy/Hattuşa-Yerkapı surlarındaki gizli geçit

Anadolu'da anıtsal heykel Hititlerle başlar. mursili Güneş Kursunu Mısırlılardan aldılar, yeni bir anlam yüklediler. Güneş Kursu "Ben Majeste Kral" anlamına geliyordu.


Kral Tuthaliya IV ün kimliği, MÖ. 1250-1220, Hattuşa, Yazılıkaya Açıkhava Tapınağı

GÜNEŞ KURSLARI ve İKONOGRAFİ
Güneş kursları ve hayvan şekilli alemler, bir sopanın ucuna takılarak, rahipler tarafından törenlerde taşınırlardı. Güneş Kurslarının ortasında duran boğa, geyik, aslan gibi hayvanlar tanrıların sembolleri veya taptıkları hayvanın heykelciğiydi . Boğa en büyük tanrı olan Gök Tanrısının sembolüdür. Kursu çevreleyen yuvarlak kainatı, etrafından ışınlar çıkması güneşi, ortasındaki hayvan bir tanrıyı, sallandıkça ses çıkaran küçük çembercikler yıldızları, .. Kral alemlerinin hepsi bir çift boğa boynuzu  tarafından taşınmaktadırlar.

güneş kursu height=163Tunç güneş kursu, Alacahöyük, MÖ. 2100-2000 (Ana. Med. Müz.)
 
torensel sembol height=164Alacahöyük, İÖ.3. bin yıl ikinci yarısı, h:24 cm, dövme ve dökme tekniğiyle tapılmıştır.(Ana. Med. Müz
 
dinsel alem height=162Alacahöyük, MÖ.2100-2000, h:23 cm.tunç (Ana. Med. Müz.)
 
sistrum height=158Horoztepe, İÖ.3. bin sonu, h:25.5 cm,tunç(Ana. Med. Müz.)
Güneş Kursları; Dinsel Alem, Törensel Sembol, Sistrum gibi adlarla da anılır, Kabartmalarda; Tanrılar ve krallar, bir kolları öne uzatılmış, öteki elleri göğüs hizasında yere paralel durumdadır. (soldaki resim)Tanrıça ve kraliçeler, bir kol tam öne, diğeri öne uzatılmış ve yukarı kıvrılmış durumdadır. Bütün figürlerde eller yumruk şeklinde sıkılıdır. Krallar tanrılara ibadet ediyorsa, iki elleri yumruk biçiminde birleşmiş ve yüz hizasındadır. Tanrılar ve krallar hep bıyıksız betimlenmiştir. Hitit kabartmalarında figürler genellikle yandan resmedilmiştir. Hitit çağında insan figürü, görüldüğü gibi değil en ideali düşünülerek yapılırdı.

hitit sanatı height=236
Hattuşa/Boğazköy, Kral kapısı tanrı kabartması, İÖ. 14.yy. Y:200cm. (Ana. Med. Müz.)

TANRICA height=234
Kargamış/Kültepe, İÖ. IX. yy. Y: 90 cm. bazalt kabartma. Kubaba törenine katılan kadın

Bir tanrının hiyeroglif işareti ikiye bölünmüş bir elipsten oluşur. Hem erkek hem de dişi tanrıyı tanımlamak için kullanılır. Eğer gök tanrısı ise bu elipsin altına W şeklindeki yıldırım işareti bulunur. Gök tanrısı dağlar üzerinde betimlenir. Uzun üçgen; kral, üçgenin üzerindeki iki ucu kıvrık işaret; büyük, ikisi birden; Büyük kral anlamı taşır. İki ucu kıvrık işaret bir kadın başının üzerinde yer almışsa, büyük kraliçe anlamı taşır. Tanrılar başında külahla betimlenir. Bu külahlarda yer alan boynuzların sayısı o tanrının önemine işaret eder. Boynuz ne kadar çoksa o tanrı o kadar önemlidir. İştar ve on iki  tanrıda birer boynuz, gök tanrısında on boynuz vardır. Tanrıçalar başlarında bir polosla betimlenir Kral IV. Tuthaliya'dan  itibaren Hitit krallarını boynuzlu külahla görürüz. Bu Hitit krallarının yaşarken tanrılaştırıldığına işaret eder. (solda yer alan Tuthaliya mühründe, tanrı Şarumma'nın koltuğu altındaki Kral Tuthaliya boynuzlu külahla betimlenmiştir. Bunların karşılarında duran kadın figürü, sol elinde tuttuğu beş elips yüzünden tanrıça olduğu anlaşılır) Tuthaliya, Büyük Galerideki kabartmasında da tanrılar gibi dağ üstünde betimlenmiştir. Krallar tanrılara ibadet sırasında iki ellerini yumruk biçiminde bitiştirip yüzler hizasında tutarlar. Krallar ucu kıvrık bir asa tutarlar.

IV. Tuthaliya height=241
Ugarit buluntusu, Kral IV. Tuthaliya'ya ait mühür baskısı (MÖ.1250-1220)

YAZILIKAYA height=254
Yazılkaya ana sahne çizimi

SANATÇI METERYALLERİ
Hititli sanatçılar altın, gümüş, bronz, demir, fildişi, lapislasuli, dağ kristali kullanarak eserlerini yaratmışlardır. Bunların çoğu yurt dışına kaçırılmış, önemli müzelerde sergileniyorlar.

TANRIANA
Ana tanrıçayı kucağında bir çocuk ile betimleyan altın takı Y: 4.3cm. MÖ. 14-13. yy. (New York Metropolitan Müz.)

HİTİT SERAMİK SANATI
Bu konuda Hatti sanatını devam eder. Gaga ağızlı testiler, sunu kapları olarak kullanılan hayvan şekilli kaplar, insan ve hayvan betimli kabartmalarla süslü kaplar ürettiler.

MÜHÜRLER
Geometrik bezeli, çivi yazılı ve hiyeroglifli insan ve hayvan figürlü mühürler ve damga mühürler bol miktarda ele geçmiştir. Yerli damga mühürlerde hep hayvan motifleri yer alır. Çift başlı kartal sevilen bir motiftir. Yuvarlak damga mühürlerin kenarında sahibinin adı yazılıdır. Boğazköy'de Hitit krallarının toplu halde mühür baskıları bulunmuştur. Mezopotamya menşeli silindir mühürlerde hep dini motifler bulunur.


III. Murşili'nin (MÖ. 1282-1275)mühür baskısı, Boğazköy,

ÖLÜ GÖMME USULLERİ
Ölülerini sağ yanına yatmış hocker pozisyonunda toprak içine açtıkları çukurlara gömüyorlardı. Çukur taşlarla örülüyor, üstü ağaçla kaplanıp toprakla örtülüyordu. Sonra ölü yemeği yeniyordu. Kurban hayvanının kemikleri mezarın üstüne sıralıyorlardı.

eski tunç çağı ölü gömme töreni

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 751
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
Hititoloji
« Yanıtla #4 : 14 Ocak 2011, 14:15:11 »
Hititolojinin Ankara ayağı:

*Hititolojinin Türkiye'de kurucusu Sedat Alp'tir.

    * Ülkemizde Hititolojiye emeği geçenler;
    * Atatürk sayesinde ülkemize gelen Alman bilim adamları; B. Lansberger, Hans G. Güterbock, H. H. Von der Osten

    * İlk Hitit kazısı, Almanlar tarafından 1906 da Hattuşa ( Boğazköy)'da yapıldı.
    * Wooley ve Lawrence (Arabistanlı) Kargamış'ı kazdılar.
    * Alacahöyük, 1835 yılında W. G. Hamilton tarafından keşfedildi.
    * İlk Türk kazısı, Atatürk'ün emriyle Alacahöyük'te başladı. (1935) Kazıları, Remzi Oğuz Arık ve Hamit Z. Koşay yönettiler.
    * Kültepe kazılarını Tahsin Özgüç, Nimet Özgüç yönettiler.
    * Konya-Karahöyük kazı başkanlığını Sedat Alp yaptı.

Amasya Mahmatlar köyü araştırmaları. Hamit Koşay-Mahmut Akok 1949 yılında bir çiftçi tarlasında Hitit eserleri buldu. Küçük bir kısmı Ankara'ya gelen eserlerin büyük bölümü yurt dışına kaçırıldı.

    * Horoztepe  Definesi, (Tokat) 1954 yılında bulundu. Küçük bir kısmı Ankara'ya geldi. Büyük bölümü Metropolitan Museumda. 1956 ekiminde Tahsin Özgüç 15 gün kazdı.
    * Şapinuva kazılarını, ilk keşfedenleri, Aygül Süel - Mustafa Süel başlattılar.
    * Eskiyapar'ı Raci Temizer kazdı.
    * İnandık'ı Raci Temizer kazdı

 
Hititolojinin İstanbul ayağı;

    * Helmuth Bossert, Kurt Bittel, Friedrich Naumann  la başladı ve öğrencileri;
    * Halet Çambel, Bahadır Alkım, Muhibbe Darga, Ali Dinçol, Belkıs Dinçol
    * Bayrağı devralacaklar; Metin Alparslan ve Meltem Doğan Alparslan

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 751
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
Arkeoloji kazısı yapılan hitit yerleşmeleri
« Yanıtla #5 : 14 Ocak 2011, 14:29:41 »
*  ASLANTEPE - Malatya
* ACEMHÖYÜK
* AHLATLIBEL
* ALACAHÖYÜK/Arinna
* BİTİK
* ESKİYAPAR ( Alacahöyüğe 5 Km.)
* GÖZLÜKULE HÖYÜĞÜ - Tarsus
* HASANOĞLAN
* HATTUŞA/Boğazköy
* HOROZTEPE
* İNANDIK/Hanhana
* KALEHİSAR
* KALINKAYA
* KARAHÖYÜK (Konya)
* KARAOĞLAN
* KARATEPE/ASLANTAŞ
* KARAYAVŞAN
* KARGAMIŞ/ Karkemis
* KUŞAKLI/Sarissa
* KÜLTEPE/ KANEŞ/Nesa
* MAHMATLAR
* MAŞATHÖYÜK/Tapigga
* PAZARLI ( Alaca'nın 30 Km. Kuzeyi)
* SAKÇEGÖZÜ
* ŞAPİNUVA/ORTAKÖY
* TARSUS/ Tarsa
* Tel ATÇANA ( Alalah)
* ZİNCİRLİ
* RAS ŞAMRA/ Ugarit (Suriye)
* MESKENE/Emar (Suriye)

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 751
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
Hitit kaya kabartmaları
« Yanıtla #6 : 14 Ocak 2011, 14:33:15 »
Gavurkale Anıtı ( Ankara-Haymana yolu üzerinde)
Fasıllar Anıtı
Eflatunpınar Anıtı
Fraktin Anıtı
Sirkeli Anıtı
Malatya Anıtları ( Üzerlerinde İlluviyanka miti yazılıdır.)
Hanyeri Anıtı / Gebze kabartması
Karabel Anıtı
Niobe Anıtı
İmamkulu Anıtı
İvriz Anıtı
Taşçı Anıtı
Yazılıkaya kabartmaları

Alıntı
http://www.arkeolojidunyasi.com

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 751
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: Hitit uygarlığı ve sanatı
« Yanıtla #7 : 14 Ocak 2011, 14:42:57 »
Daha Fazla Bilgi

ARKEOLOJİ  Bir İnsan ve Uygarlık Bilimi Ark. Hasan Tahsin Uçankuş Kültür Bakanlığı Yay.2000
Hatti ve Hitit Uygarlıkları, Ord. Prof. Ekrem Akurgal, Yaşar Holding yay. 1995
Anadolu Uygarlıkları, Ord. Prof. Ekrem Akurgal, Net yay.
ANADOLU KÜLTÜR TARİHİ, Ord. Prof. Ekrem AKURGAL, Tübitak Yay. 1998
TÜRKİYENİN TARİHİ, Bir Gezginin Gözüyle Anadolu Uygarlığı, Seton LLOYD, Tübitak Yay.1989         
HİTİTLER, Ark. İlhan Akşit, Sandoz yay. 1981
Hitit Çağında Anadolu, Ord. Prof. Sedat Alp, Tubitak yay. 2001
HİTİT GÜNEŞİ, Ord. Prof. Sedat ALP, Tübitak Yay.-2003
HİTİTLERDE ŞARKI. MÜZİK VE DANS, Ord. Prof. Sedat ALP, Kavaklıdere Kültr. Yay.-1999
HİTİTLER VE HATTUŞA Muazzez Hilmiye ÇIĞ  Kaynak Yay.   2000
BOĞAZKÖY'DEN KARATEPE'YE, "Hitit Bilim ve Hitit Dünyasının Keşfi", Yapı Kredi Yay.   2001
TÜRKİYE ARKEOLOJİSİ VE İstanbul Üniversitesi 1932- 1999 Editör Prof. Oktay BELLİ İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü       2000
Hititler, Stefano De Martino, Dost Kitabevi Yayınları, Ağustos 2006
Hititler, Derleme, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık, Ekim 2006
Hititler, Oliver Robert Gurney, Dost Kitabevi Yayınları, Mart 2001
Hititler (Les Hittites)  Yayınları Isabelle KLOCK - FONTANILLE Çevirmen :  Nuriye YİĞİTLER , Dost Kitabevi Ankara / 2005 - Mayıs
Hititler ve Hitit Çağında Anadolu, J. G. Macqueen,  Çeviren Esra Davutoğlu Arkadaş yay.
HİTİTLER DEVRİNDE ANADOLU, Ahmet Ünal, Ark. San. Yay.2003
ALACAHÖYÜK Adım Adım Ünal Yalçın İNTERMEDIA 1999
HATTUŞA Hitit Başkentinde Bir Gün Prof. Jurgen Seeher Ege Yayınları 1999

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Hitit uygarlığı ve sanatı
« Yanıtla #8 : 21 Ocak 2012, 13:30:21 »
Hititler ve Hattuşa
Muazzez İlmiye Çığ

Kitapta, Hititlerin başkenti Hattuşa'da bulunan ünlü Yazılıkaya, saray, tapınak ve şehir kapılarının kalıntıları gözler önünde canlandırılmakta, kazılarda çıkarılan kırık dökük çiviyazılı tabletlerin, binlerce yıl önceki insanların yaşamı hakkında nasıl yeni sayfalar açtığı ortaya konulmaktadır.

Hititlerle ilgili diğer kitaplar için tıklayın >>>
midena pro tou telous makarize