Gönderen Konu: Kuyumculuk Tarihi  (Okunma sayısı 3387 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı doğubey

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 95
  • Teşekkür: 11
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat Tarihi
Kuyumculuk Tarihi
« : 25 Kasım 2008, 21:32:06 »
KUYUMCULUK TARİHİ
Değerli madenler ve taşlar, insanlık tarihi boyunca kimi zaman güzellik, kimi zaman zenginliğin ve asaletin simgesi olarak işlendi, kullanıldı. Takının tarihi, günümüzden 30. 000 yıl önceye, Üst Paleolitik Çağ'a kadar uzanıyor. Ancak uzmanlar, gerçek anlamıyla kuyumculuğun, Mezopotamya'da, Mısır'da ve Anadolu'da, M. Ö. 4. bin yılın sonlarına doğru başladığını belirtiyorlar.

Antik takıların karmaşık kompozisyonları, ayrıntılı ve özenli işçilikleri incelendiğinde, akla hemen bunların hangi aletlerle, hangi üstün teknik bilgiyle yapıldığı sorusu geliyor. İnsanın yaratıcı gücünün bir uzantısı olan bu teknik gelişimler, aynı zamanda insanın çevresindeki malzeme ile savaşımının da bir göstergesi.

Kültürün en eski çağlarından itibaren teknik ve insan iç içe. . . Plastik deformasyonu çok yüksek olan altının bu özelliği, İlk Tunç Çağı'nda biliniyordu. Eski çağların ustaları, saf altını döverek zar gibi inceltebiliyorlardı. Varak ve varak kaplama denilen bu teknik Mısırlılar, Çinliler, Yunanlılar tarafından kullanılmıştı. İslam sanatında altın ve gümüş varaklar, ahşap ve metal eşyanın yanı sıra minyatürlerin renklendirilmesinde, baskı motiflerinde ve elyazmalarında geniş ölçüde kullanılmıştı. Kuyumculuk tarihinin başlangıcı gibi kabul edilebilecek varakçılık sanatı, 19. yüzyıl sonlarında savaş döneminin ekonomik sıkıntıları ve değişen sosyo-kültürel koşullarda hızla geriledi ve unutuldu. Kuyumculuğun tarihi, doğal olarak sayısız tekniklerle dolu. Günümüz kuyumculuğunda seri ve standart üretim için kullanılan santrifüj (merkezkaç) veya vakum gibi döküm tekniklerinin temeli olan kaybolan mum tekniği, delikli süslemeler yapmak için kullanılan ajur, kazıma tekniği, taneleme anlamına gelen granülasyon ya da Türk kuyumculuğundaki karşılığıyla güherse, tombaklama ve mine tekniği bunların belli başlıları. . .

Uşak/Lydia hazinesi ya da popüler adı ile "Karun Hazinesi" Anadolu'da kuyumculuk ve kullanılan aletlerle ilgili önemli bilgiler sunuyor. Bu hazine içinde yer alan iki tane bronz üfleme borusu ile takı ve heykelcilik üretiminde kullanılan 30 parça bronz kalıptan oluşan kuyumcu aletleri özel bir öneme sahip. Bronz üfleme boruları metalin ergitilmesi sırasında körük uçlarına takılıyordu. Bulunan kalıpların bir bölümü stampa pinçonlarıydı. Bir bölümü de kalıp üzerine konulan ince soy metal levhaların, çekiçlenerek kalıbın formunu alması için kullanılan dövme kalıplarıydı.

DEĞERLİ MADENLER, TAŞLAR
Günümüzde kuyumculuk, gelişmiş teknolojiyi kullanan, insanlığın eski çağlardan bugüne taşıdığı bilgi birikimiyle ve estetik değerlerle beslenen bir meslektir. İnsanların kendilerini daha iyi hissetmelerini sağlamak amacıyla ürünler tasarlamak, üretmek ve onların beğenilerine sunmak kuyumculuğun çalışma alanlarıdır.

Kuyumcu, dünyanın en değerli madenleri ve taşları ile uğraşmaktadır. Beğeni düzeyi yüksek müşteriler için ürün ve hizmet üretmektedir. Bu gerçekten çok zevkli, ama özveri isteyen bir meslektir. Bilgi, beceri, deneyim sahibi olmak, kültürel yapıyı iyi gözlemlemek, insanlarla sağlıklı iletişim kurabilmek ve en önemlisi, güvenilir olmak gerekmektedir.

Makine kalemlerinin kullanım alanları çok geniştir. Başta alyans ve bilezikler olmak üzere, kuyumculukta hemen hemen her ürün grubu bu tür kalemlerin kullanımına uygundur.

Bugün freze kalemin kuyumculukta çok geniş bir kullanım alanı vardır. Örneğin; makine kalemleri (posalux) daha çok alyans ve bilezikte kullanılabilirken, freze kalemleri bunun aksine her ürün üzerinde kullanılabilir. Freze kalemin makine merkezli değil, el işçiliği merkezli olması da, yeni modeller üretmeye çok uygun bir altyapı oluşturmuştur.

Zincir kalemler tıraşlama, makineden çıkan zincirin üzerinin alınmasıyla olur. Bu her zincirde başvurulmayan bir işlem olmakla birlikte, kimi modellerde ise büyük bir zorunluluktur. Diğer bir işlem ise tıraşlamadır. İç- Dış torna kalemler Alyansın içi, iç torna kalemiyle temizlenirken, dış torna kalemiyle de yanları düzeltilmekte, modele göre farklı noktalarda kullanılmaktadır. Ülkemizde CNC kalemlerin başlıca kullanım yeri alyanslardır. Bunun yanında bilezik de CNC uygulamasına oldukça müsait bir üründür. Lazer yüzük ve küpeler, lazerin en fazla kullanıldığı alanlardır. Altın üretiminde lazer kullanımı iyice azalmış, gümüşe kaymıştır. Çelik kalemler, kullanıcı kalemi mat olarak atmak istediğinde çelik kaleme başvurur. Bunun yanında kanal açma, malın belli bölümünü alma gibi kaba işler de çelik kalemle yapılır. Çelik kalem alyans üretiminin vazgeçilmez unsurudur ve öyle ki karşılaştırdığımızda elmas kalemlerden bile önemli olabilmektedir.

Kaynak: kuyumcu-web.com

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Dünya Kuyumculuk Tarihi (2 Cilt) Eski Çağlardan Orta Çağa
« Yanıtla #1 : 27 Ocak 2012, 14:10:40 »

Dünya Kuyumculuk Tarihi (2 Cilt) Eski Çağlardan Orta Çağa
Altan Türe

Kendini yaratan toplumun kültürel ve ekonomik yapısının teknik ve estetik becerisinin ürünü olan takı, hem kendi toplumunun geçmişinden hem de etkileşim içinde olduğu kültürlerden beslenip ardıllarına kaynak oldu. Değişen çağlar, değişen inançlar, değişen kültürler kuyumculuğu yeni teknik ve malzemelerle geliştirdi ama takının içerdiği sembolizm önemini her zaman korudu.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Kuyumculuk Tarihi
« Yanıtla #2 : 27 Ocak 2012, 14:12:03 »
Resimli Ansiklopedik Kuyumculuk ve Maden Terimleri Sözlüğü
Prof. Dr. M. Zeki Kuşoğlu

Elinizdeki Resimli Ansiklopedik Kuyumculuk ve Maden Terimleri Sözlüğü, yalnızca üst başlığı ihtiva eden bir kitap değildir. Sözlük aynı zamanda Türk sanatının hat, tezhip, minyatür, halı, çini, altın ve gümüşle işlenen kumaş ve ahşap gibi önemli sanat dallarında bilgiler vermektedir.

Kitapta ayrıca konularla ilgili darb-ı mesel (atasözü) haline gelmiş kıta, beyit, şarkı sözü ve türkülere de zaman zaman yer verilerek, katı sözlük bilgileri yumuşatılarak edebî bir kimlik kazandırılmıştır. Bir Edebiyat ve Türkçe sözlüğü olmamasına karşılık, her kelime üzerinde kök bilim (etimoloji) yönünden titiz bir çalışma yapılmıştır.

Sözlüğün bir başka özelleği ise kıymetli ve yarı kıymetli taşlar hakkında fiziksel bilgiler aktarırken, dünkü halk inancı ile günümüzdeki fizikî ve ruhî yönüne de temas edilmesidir.

İlk baskısı "Resimli Ansiklopedik Türk Kuyumculuk Terimleri Sözlüğü" olarak 1994 yılında basılmış ve üç buçuk ay gibi kısa bir zamanda bitmişti. Bu ilk baskı 600 civarında kelimeleden ve 170 sayfadan ibaretti. Elinizdeki sözlük ise iç başlıkları ile beraber 1300 civarı kelime içermekte olup 260 sayfadır.

Sözlük okuyucularının bu kitabı okuyup bilgilenirken, bir yandan da keyif alacaklarını ümit ediyoruz.

Elinizdeki Resimli Ansiklopedik Kuyumculuk ve Maden Terimleri Sözlüğü, yalnızca üst başlığı ihtiva eden bir kitap değildir. Sözlük aynı zamanda Türk sanatının hat, tezhip, minyatür, halı, çini, altın ve gümüşle işlenen kumaş ve ahşap gibi önemli sanat dallarında bilgiler vermektedir.

Kitapta ayrıca konularla ilgili darb-ı mesel (atasözü) haline gelmiş kıta, beyit, şarkı sözü ve türkülere de zaman zaman yer verilerek, katı sözlük bilgileri yumuşatılarak edebî bir kimlik kazandırılmıştır. Bir Edebiyat ve Türkçe sözlüğü olmamasına karşılık, her kelime üzerinde kök bilim (etimoloji) yönünden titiz bir çalışma yapılmıştır.

Sözlüğün bir başka özelleği ise kıymetli ve yarı kıymetli taşlar hakkında fiziksel bilgiler aktarırken, dünkü halk inancı ile günümüzdeki fizikî ve ruhî yönüne de temas edilmesidir.

İlk baskısı "Resimli Ansiklopedik Türk Kuyumculuk Terimleri Sözlüğü" olarak 1994 yılında basılmış ve üç buçuk ay gibi kısa bir zamanda bitmişti. Bu ilk baskı 600 civarında kelimeleden ve 170 sayfadan ibaretti. Elinizdeki sözlük ise iç başlıkları ile beraber 1300 civarı kelime içermekte olup 260 sayfadır.

Sözlük okuyucularının bu kitabı okuyup bilgilenirken, bir yandan da keyif alacaklarını ümit ediyoruz.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Çivi Yazılı Belgeler Işığında Anadolu'da Madencilik ve Maden Kullanımı
Savaş Özkan Savaş

midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Maden Savaşları / Dünyanın Kara Talihi
« Yanıtla #4 : 27 Ocak 2012, 14:39:01 »
Maden Savaşları / Dünyanın Kara Talihi
Prof. Dr. Doğan Aydal

Altın, elmas, bor, toryum, uranyum, doğalgaz, petrol, kömür ve diğerleri.. Dünyanın bağrında sakladığı onca zenginlik, yeryüzünün kalkınması için büyük bir ümit olabilecekken, ele geçirip sahip olma dürtüsü, her şeyin önüne geçti. Son yüzyılların neredeyse tüm savaşları madenler için yapıldı. Suni ayrımlar yaratıldı, halklar birbirine kırdırıldı, haritalar yeniden çizildi, sınırlara kan sızdı.

Elmas’ın bulunuşu,
Altın’a hücum,
Altı yüz madene sahip Anglo-Amerikan şirketi
Cecil John Rhodes kimdir?
Tutsi ve Hutu savaşlarının iç yüzü..
"Mavi Akım" projesi gerçekte nedir?
Bakü-Tiflis-Ceyhan boru hattı ne getirecek?
Kerkük şimdi neden kan ağlıyor?
Barzani ve Talabani Bush’tan ne istiyor?
Madenciliğimiz ve bor gerçeği..

midena pro tou telous makarize