Gönderen Konu: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)  (Okunma sayısı 3679 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« : 25 Kasım 2008, 23:45:06 »
Çamurdan yaratılan Adem için Tanrı kadını yaratmış.

Dini kitaplara göre Ademin kaburga kemiğinden Havva vücut bulmuş. Adem ile Havva başta gözleri görmezmiş. Bu sebeple de birbirlerinin çıplaklığının farkında değillermiş. Ama Cennet'in enfes bahçelerinde gezinen bu çift Şeytanla tanışınca kaderleri de talihsiz bir şekilde değişmiş ve dini kitaplara göre “şeytana uyan” ilk insanoğulları olmuş. Hayatın sırrını barındıran Yaşam Ağacı’nın yasak meyvesini Adem ile Havva’ya ikram eden Şeytan öncelikle Havva’yı razı etmiş. Eh kadınların erkekleri üzerindeki etkileri hepimizin malumu. Adem Tanrı’ya rağmen kadını Havva’yı kırmamış ve yasak meyveden bir ısırık da o almış. Ne olduysa o zaman olmuş ve yer yarılmış, gök gürlemiş. Tanrı yasağın çiğnendiğini hemen haber almış. Adem ile Havva’nın gözleri bir anda açılmış ve çıplaklıklarını görüp utanmışlar ve bir asma yaprağı ile örtünmüşler. Ama Tanrı bu aşık çifti affetmemiş ve Dünya’ya sürgüne göndermiş, Ta ki kıyamet gününe dek.

Bu dinsel mit, her üç dinde (Musevilik, Hıristiyanlık ve İslamiyet) benzer olsa da Musevi dininde Adem ile Havva’nın hikayesine bir kedi motifi de karışır.

Musevi din bilgisi Talmud’a göre kedi motifli Adem ile Havva’nın hikayesi şöyledir. Adem’in ilk eşi olan Havva, Adem’i Hayat Ağacı’nın yasak meyvesinden yemeye ikna etmeye uğraşmış ve Adem bunun üzerine Havva’ya kızıp küsmüştür. Ama Tanrı Adem’e Havva’ya dönmesini emretmişse de Havva Adem’le olmayı reddetmiştir. İsteğini zor kullanarak gerçekleştirmek isteyen Adem’in saldırısı karşısında Havva Tanrı’nın gizli ismini ve cennetin güllerinin ismini haykırmıştır.

Havva ta ki Tanrı’ya itaat edine kadar Tanrı ile 7 gece kalmıştır. Tanrı Havva’ya Adem’i yasaklamış ve onu 7 kez 7 gün çöle göndermiştir. Havva çölde susuz kalmış ve susuzluğunu bastırmak için kendi kanını içmiştir. Bu yalnızlığında Sonsuzluk Denizine ulaşmış, kendini öldürmek için denize atmıştır. Denizin dibine giden Havva deniz dibindeki yaratıklara dönüşmüş ve bu sebeple Deniz Ana olmuştur.

Havva Cennet'in kapısında bekleyen Şeytan’la tanışmıştır. Şeytan Havva’dan çok etkilenmiş ve onun cennete girmesine izin vermiştir. Ayrıca ona geceden bir hediye sepeti armağan etmiştir. Havva Cennet’e girmekten vazgeçip kendi bahçesini kurmuş ama bu bahçede Hayat Ağacı’nı büyütemeyince bahçesini darmadağın etmiş ve Cennet’e girmiştir. Cennet’te yasak meyveyi yedikten sonra yılana dönüşmüştür. Havva değişik yaratıklara dönüşebilme yeteneğine sahiptir. Diğer ismi ise Lilith'dir.

Tanrı tarafından tekrar dünyaya sürülünce Lilith, El Broosha isimli bir siyah kediye dönüşmüş ve doğurduğunun kanını içmiştir.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« Yanıtla #1 : 25 Kasım 2008, 23:45:27 »
-edit-
-resim silindi-

Eserin Yaratıcısı:John Collier
Eserin Adı: Lilith
Orijinal Ebadı: 86 x 46 cm
Tekniği: Tuval Üzeri Yağlıboya
Bulunduğu Yer: Özel Koleksiyon
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« Yanıtla #2 : 25 Kasım 2008, 23:47:02 »
Bizim dinimize göre anlatımında daha doğrusu doğru mu yoksa yanlış mı biliyorum bilmiyorum:
Adem ile Havva Hayat Ağacından elma yedikten sonra insan olurlar. İnsan olmanın bedelinde bazı özel ihtiyaçları vardır. Bir süre sonra tuvaletleri gelir ve cennetin güzellikleri arasında nereye yapacaklarını bilemezler. Bu ihtiyaçlarını karşıladığında bunu saklamak gerekir ve üzerlerine sürerler(biraz iğrenç ama bildiğim şekli bu) Tanrı bunu anlar ve onlara ceza olarak ölümlü olmayı bağşeder.
Bildiğim kısım böyle doğru mu yanlış mı?
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« Yanıtla #3 : 25 Kasım 2008, 23:56:10 »
:) pekçok yaradılış miti duydum ama bu en insancasıydı hakkaten...

benim hatırladığım ve en yaygın mitlerden birinde adem ve havvaya yasak olan bir bahçe o bahçede bir ağaç vardır, ademe yaradanının ve yarattıklarının bütün isimleri (-ki isim tanımlaması bilmek kavramak anlamına yakındır) açıklanmıştır bir tek şey dışında bu bahçe, aslında ilginç olan bahçenin havvanın yaradılması insanın çift olmasıyla birlikte ortaya çıkmasıdır, bizlerin şeytan olarak adlandırdığı yaradanın baş meleklerinden bir melek ademin hamurunu toprak olduğunu biliyor ve bunu hazmedemiyor ateşi topraktan üstün tutuyor toprağı aşağılıyor topraktan olan adem yapısı itibariyle bayağı bir tabiyata meyilli ve melek bunu görüyor, dahası onlardan saklanan bilginin ademe açıklanması da yaraya tuz biber oluyor,

burada isyancı meleğin belli bir hür bilince sahiptir dahası sahibi olduğu bu bilinci yaradanından da ileri görmekte, doğal olarak yaradanı eleştirmekte hataya düştüğünü ve bunu görmediğini ileri sürmektedir...

Okuduğum Dedem korkut yaradılış mitilerinden birinde eski türklerde şeytana çok farklı bakıldığını görmüştüm, yıllar oldu ama yanlış hatırlamıyorsam şeytan kendini ve çevresini bilen kavrayan anlamlandıran, sezen, doğru ve yanlışı başka bir varlığa ihtiyacı olmadan ayırdedebilen hatta kendinden daha yüce bir varlığa rağmen bunu yapan ilksel bir melek olarak tasfir ediliyor,

yani bu kavrayışa ilk şeytan sahiboldu ardından da insanın edlde etmesini sağladı gibi bir yorum vardı...

neyse devam edelim...
önce havva ardından adem yasak bahçeye girer ve bilgi ağacının meyvalarını yer, bilgi ağacı bu kavrayışı ve kendini bilişi sembolize ediyor belkide, kendini ve çevresini kavrayan adem havva çıplaklıklarını farkediyorlar belkide cahilliklerini, çıplaklık farkedildiği andan itibaren çıplaklık olarak anlam kazanıyor onun öncesindeki çıplaklı ile kavrayışın ardındaki çıplaklık görünürde aynı ancak anlam olarak çok başka şeyler olarak ortaya çıkıyor, cahillik de böyledir kavrayışa ermeden öncesi ile sonrası arasına bakacak olursak kavrayış öncesi adem ve havva cahil değillerdi, taki bir üst bilgiyi edinmelerine kadar...

yaradan bahçeye geliyor ademm ve havva çıplaklıklarını örtecek yer birşey arıyorlar, incir yaprağı burdan sonra sahne alıyor, elbette saklanmak ve saklamak da... yaradan şöyle buyuruyor o meyvadan yediniz ve artık bizden biri gibi oldunuz (hatırlarsanız adem yaradanın suretinde yaradılmıştır dahası diğer yaradıılanlardan farklı olarak içine yaradanndan bir parça nefes üsflenmiştir :) tabi bende bir bulamaç yapıyor olabilirim... şuan oturmuş aklıma ne geliyorsa yazıyorum...

bilinenin aksine bu mitte adem ve havva dünyaya iner ancak çok farklı yerlere bırakılırlar adem bir adaya (ben hep hindistanın güneyinde kendinden kopan o büyük kara parçasını hayal etmişimdir) havva da çöllere (yine neden bilmem ama suriye civarları gözümün önünd canlanıyor) indirilir yılarca birbirlerinden ayrı yaşarlar en çok eziyeti havva çeker ancak çok sonraları meleklere verilen emir gereği ikisi yeniden bir araya getirilirler...

yalan yanlış zihnimde kalan kırıntılardan oluşturduğum kurgu bu şekilde :)
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« Yanıtla #4 : 25 Kasım 2008, 23:56:25 »
 Gnostizim dinine göre Adem ile Havva'nın görünüşte bir keyfi kurala karşı geldikleri için cennetten kovulduğunu söyler:ELMAYI YEMEK. Tanrının tüm insanlığı böyle küçük bir kural ihlalinden dolayı lanetlemiş olacağını düşünmek gerçekten akıl alır şey değildir. (Bu sözleri ADAM FAWER-EMPATİ kitabından okudum)
 Gnostizime göre bilmeyen arkadaşlara belitmek amacıyla yazıyorum. Dünya kötü hatta hatalı bir tanrı tarafından kurulmuştur. M.Ö 2 yy kurulmuş dinsel felsefik akımdır. Şu anda bile değişerek süregelmiştir.
 
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« Yanıtla #5 : 25 Kasım 2008, 23:56:53 »
İşin ilginç tarafı temeli kendini bilmek tanrıyıbilmek, tanrı olan tarafını kavramak, evreni doğayı bilmek, tanrıyı bilmek olan bir düşünce nasıl oluyorda yaradanı hatalı olarak değerlendiriyor anlamak gerçekten zor
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« Yanıtla #6 : 25 Kasım 2008, 23:58:01 »
 Adem ile Havva öyküsünü aynen o şekilde(bizim için kesin hükümler getiren mantıklı varsaydığımız şekilde) alalım. Bu insanın yaratılışıyla ilgili bir görüntü, bir yaşantı veya bir davranışın daha iyi kavranmasını sağlamak için göz önünde canlandırıp dile getirme sanatıdır... Her şeye gücü yeten ilahi bir varlığın mevcudiyetini olanaksız mı kılar? Tabii ki kılmaz. Evrim,akıllı tasarımlar yan yana durabilir. Bilim dini geçersiz kılmaz,kılamaz. Aynı şekilde,İncil'in sadece TANRI'yı anlamamız için yazılmış bir öyküler derlemesi olduğuna inansak bile,dünyadaki acıyı da göz ardı edemeyiz. Dolayısıyla Tanrı'nın,bizim acı çekmemizi istediğine inanmamız da gerekir. Hayır. Neden yapsın öyle bir şeyi? Bu dünyayı neden yaratsın? Ağza alınmayacak acılarla dolu bu dünyayı. Neden bizim daha ilk nefesimizi bile almadan ilk günahla lanetlemiş olarak burada yaşamaya mahküm etsin?
 Doğa bile acıyla dolu. Tüm yaratıklar yaşamını sürdürebilmek için başka yaşamları yok etmek zorunda. Bu cehennemi yerde yaşamak için resmen zorlanıyoruz. Bu gezegen "doğal afetler" ile -seller,yangınlar,depremler,kasırgalarla- dolu ve bizler -çevresinin son derece farkında olan tüm acıları mükemmel şekilde donanımlı insanlar- buradayız. Neden tanrı böyle bir Dünya tasarladı? Adem elmayı yediği için mi?
 Hepimize özgür irade  verdi. Eski Ahit bunu öğretir. Tanrının suretinde yaratıldık. O zaman kusur nereden geliyor. Yanıt çok kolaydı. Eğer yaşam TANRI tarafından yaratılmışsa o zaman tüm kusurlar onun tarafından veriliyordu. Tüm bencil arzularımız ve şeytani düşüncelerimiz,sıfatında yaratıldığımız o şanlı Yaratıcımız'dan kaynaklanıyor.
 Ondan miras aldığımız şeylerden biri de egodur. Adem'i yemeye iten egodur. Dünyadaki elemlerimizin kaynağı açgözlülük ve bencilliğin nedeni egodur. "Egomuz var çünkü Tanrının da egosu var. Hem de öyle bir ego ki,Tanrı kendi kaynağını inkar edip,kendini bize tek YARATICI olarak dayatıyor. Asıl yaratıcı başkası iken GERÇEK TANRI varken."
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« Yanıtla #7 : 25 Kasım 2008, 23:58:15 »
 Gerçeğin düşler de varolduğuna, bilinmezlerin mitler tarafından aktarıldığına inanırlardı. Bu düşünce tarzı sonucunda, gizemcinin kendini tanıyabilmesi karşısındaki engeller Şeytan’ın ta kendisi olarak görülürdü. Meryem gizemcinin eldeğmemişliğini, Havva dişiliğini ve çarmıha gerilme ise sadomazoşizmini (Bir tür cinsel sapkınlığı (perversion) belirtmek için, sadizm ve mazoşizm sözcüklerinden hareketle Freud tarafından türetilmiştir)simgelemekteydi. Ruh cenneten düşmüş ve madde içinda tutsak kalmıştır; Gnostikler, böylece maddeyi de bir ölçüde kutsallaştırıp, görünen evreni görünmeyen evrene bağımlı olarak algılamışlardı. Gnostiklerin gerçeği arayışı, ruhun düşüşünün sorumluluğunu üstlenmek ve kurtuluşunu hazırlamaktı.
 Bu din oldukça eskidir ama değişerek geldiği için yine yazılmasını istedim. Biraz demiyorum tamamıyla isyankar bir çıkış var ve sonuçta İslam dininde kuran-ı kerim de yazdığı gibi "Değişmedi değiştirmeyeceğiz" şeklinde-tam anlamıyla korunduğu manasıyla- en güvenilir kaynak bizim dinimizdedir. Bunlar açıklama yaparak ve değişerek gelmektedir. Tam anlamıyla dindar olmasamda kendi kitabıma ve yazılanlara inanıyorum hatta bir ara kuran-ı kerimin orjinal yani o dönemde yazılan halini bulmak için çalışmak istedim ama kitabın yakıldığını öğrenince kaldı neyse kısaca güvenilir bir kitabımız var orada gerçeği yazıyor.  :D
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« Yanıtla #8 : 25 Kasım 2008, 23:58:28 »
"Tanrının yarattığı bütün kır hayvanları arasında en hilecisi yılandı. Yılan,Tanrı'nın bilgi ağacının meyvesinden yenilmesini yasakladığını biliyordu. Tam tersini söyledi kadına,onu kandırmaya çalıştı:"İnanmayın,ölmeyeceksiniz! Ondan yiyince gözleriniz açılacak;Tanrı gibi iyiliği ve kötülüğü bileceksiniz!" Kadın,ağacın yemesi güzel,görünüşü hoş ve bilgi arzusu uyandırıcı olduğunu sezmişti zaten. Dayanamadı. Koparıp yedi meyveyi. Kocasına da verdi. O da yedi. O zaman ikisinin de gözleri açıldı. İkisi de çıplaklıklarını gördüler. İncir yapraklarını birbirlerine dikerek önlerini örttüler."
 (Tekvin-Yaratılış 3:1-7)
"İnsan iyiliği ve kötülüğü bilmişti artık. Bir daha hayat ağacına uzanmayacaktı eli. Sonsuzca yaşamak için onun meyvesinden yiyemeyecekti. Bunun için tanrı kovdu Adem'i cennetten,bir daha yaklaşmasın diye de hayat ağacına,Adem Bahçesinin önüne Kerubi melekleri koydu"
 (Tekvin-Yaratılış 3:20-24)
Tevrat ta geçen sözler bunlar bu sözleri Mitoloji ve İkonografi kitabının Giriş kısmında Erwin Panofsky ünlü sanat tarihçisi ve estetikçi kuramının Michelangelo nun İlk Günah ve Cennetten Kovuluş resmini incelerken bulduğumdan sizlerle paylaşıyorum en azından Tevratta da bu şekilde açıklandığını bilmiş olduk
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Adem ve Havva (yaradılış mitleri)
« Yanıtla #9 : 26 Kasım 2008, 00:02:27 »
greyangell resim görüntülenemiyor şunu halletsen çok güzel olucak.
 Aynı zamanda bir şey söylemek istiyorum. Mitolojideki yaratılış efsanesinin kökeni ile ilahi dinlerin efsaneleri birbirine uyuyor neden diyeceksiniz şöyle Allah insanları çamurdan yarattı ve onlara hayat üfledi mitolojide de iki seçenek var
1.Prometheus insanları su veya gözyaşı ile çamuru birleştirerek oluşturdu ve sonra da onlara hayat üfledi.
2Prometheus insanları aynı şekilde oluşturdu ve onlara hayatı Athena üfledi.
sonuç itibariyle onları aynı şekilde yaratılma hakkı verildi. Şimdi sorum şu bu efsaneler M.Ö ki tarihlere denk gelir İlahi dinlerin indiriliş sırasına göre M.Ö sine denk gelen var mı?(sanmıyorum ama) Peki o zaman inanç sistemimize göre bunların yazılışının temelinde olan efsane nedir?
midena pro tou telous makarize