Gönderen Konu: Hz. İsa ve Aramatyalı yusuf (Jesus and Joseph of Aramathea)  (Okunma sayısı 1970 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi


resmin belirttiğiniz gibi 10-14. Y.Y. arası olduğunu farzedelim, konu İsanın cesedinin gömülmek üzere çarmıhtan alınması, konunun uzamanı olmamakla birlikte bu kısımla ilgili anlatılan bilgileri gözden geçirelim:

...
 Normal şartlar altında çarmıha gerilmiş adi suçluların çarmıhtan indirilip mezara konulması yasaktı, Yuhanna'ya göre bu kadınlar, annesi, teyzesi, Klopa'nın karısı Meryem ve Mecdelli Meryem'di. Akşama doğru, İsa'nın öğrencilerinden (Luka ve Matkos'a göre Yüksek Kurul üyelerinden) Aramatyalı Yusuf "Joseph of Aramathea" adında biri Pilatus'un yanına çıkıp İsa'nın cesedini istedi. Pilatus bu isteği reddetmedi.

Bunun üzerine Yusuf, daha önce İsa'yla görülmüş ve onun düşüncelerinden etkilenmiş Nikodim adlı bir Ferisi lideri ile İsa'nın cesedini kaldırdı. Ceset, Yahudi geleneklerine uygun olarak, önce sarısabır otunun özü ve mür denilen ve parfüm yapımında kullanılan bir yağla sıvanmış keten bezine sarıldı. Daha sonra kayaların içine oyulmuş bir mezarın içine yerleştirildi. Mezarın kapısı da büyük bir kaya parçası ile kapatıldı.
...
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı greyangell

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 297
  • Teşekkür: 2
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: Hz. İsanın çarmıhtan indirilmesi
« Yanıtla #1 : 29 Ocak 2013, 21:50:17 »
resmi 10-14. Y.Y. arası olduğunu farzetmemek daha doğru olacak neden bilmiyorum ama fransız karikatüristlerin elinden çıkma bir havası var, yerdeki süngü, kalkan ve kitap çok özensiz çizilmiş, hatta sonradan eklenmiş gibi alakasız kendi başına yüzüyorlar, çizgiler bariz kalem işi, bence resmi soran bizi yanlış yönlendiriyor. tamam Aramatyalı yusufu incelemek için güzel bir fırsat ama kalkan üzerindeki amblem bile kimin elinden hangi zamanda çıktığına dair şüphe uyandırıyor, bence resmi bir kenara bırakıp aramatyalı yusuftan konuya devam edelim konu başlığınıda bu yönde değiştiriyorum.

Çevrimdışı greyangell

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 297
  • Teşekkür: 2
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: Hz. İsanın çarmıhtan indirilmesi
« Yanıtla #2 : 29 Ocak 2013, 22:10:33 »
Aramatyalı Yusuf (Fransızca: Joseph d'Arimathie, İngilizce: Joseph of Arimathea), Kanonik İnciller'e göre İsa'nın gizli bir öğrencisi ve takipçisi. Kendisi için hazırlattığı kaya mezara İsa'yı koymuştur. Aramatyalı Yusuf'un, yaklaşık olarak M.S. 30 yılında çarmıha gerilen İsa'nın damlayan kanını Kutsal Kâse'ye koyduğuna inanılır. Hristiyanlığa göre azizdir. Batı Kiliselerinde 17 Mart, Doğu Kiliselerinde 31 Temmuz "Aziz Aramatyalı Yusuf Günü" olarak kutlanır.

Aramatyalı Yusuf, Roma İmparatorluğu'nun Yahudiye eyaletinin Aramatya kasabasındandı. İncillere göre Kudüs belediye meclisinin üyelerindendi. Yüksek mevkiiden, zengin ve erdemli bir kimseydi. Yahudiye Valisi Pontius Pilatus'tan İsa'nın cansız bedenini isteme cesaretini göstermişti. Markos İncili'ne göre "Tanrının krallığının peşinde" idi. Yusuf, İsa'nın bedeninin gece boyunca çarmıhta asılı kalmasını istememiş, İsa'nın onuruna layık bir cenaze töreni ile gömülmesini arzulamıştı. Bunu yaparak Yahudi yasalarına karşı gelmişti, zira asılan suçluların onursuz bir şekilde gömülmeleri gerekiyordu.

Kutsal Kase Graal
Yusuf, sanat ve edebiyata uzun yıllar konu olmuştur. Petrus'un apokrif İncilinde (2. yy) İsa'nın ve Pontius Pilatus'un arkadaşı olduğu iddia edilir. Nikodemus'un apokrif İnciline göre (Pilatus'un İşleri, 4-5. yy) İsa'nın çarmıha gerilmesinden sonra Yusuf tutuklanır. Dirilen İsa tarafından serbest bırakılır. Bundan dolayı İsa'nın dirilmesinin de ilk şahididir.

Robert de Boron'un 1200'li yıllarda yazdığı eseri Joseph d'Arimathie'de, Son Akşam Yemeği'nde İsa'nın kullandığı Kutsal Kase'nin Aramatyalı Yusuf'ta olduğu söylenir. Bu destana 13. yy'da yapılan ilavelerde Yusuf'un İngiltere'deki Glastonbury kasabasına gittiği söylenir. Yusuf Glatonbury'nin baş azizidir. Buraya Havari Filipus tarafından 12 misyonerin başında gönderildiği iddia edilir.

Sör Thomas Malory'nin Morte Darthur isimli eserinde (15. yy.) Kutsal Kase eserin kahramanı Galahad'a göründüğünde Yusuf da Kutsal Kase'nin yanındadır ve sunağın başında, piskopos kıyafetleri içerisindedir.

Kaynak: Wikipedia

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 751
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: Hz. İsa ve Aramatyalı yusuf (Jesus and Joseph of Aramathea)
« Yanıtla #3 : 29 Ocak 2013, 23:01:34 »
:) bukadar katı davranma madem toplandık bende kalkan üzerindeki armayı araştırayım dedim şimdilik fazla etkileyici bir bilgi yok üzerindeki  flamaya çapraz duran asa deseni ve siyah fopn hariç kırmızı beyaz desen Norman derebeylerinden Hauteville ailesinin armasıyla benzeşiyor, burdan bişey çıkacağına inanmasamda devam edeyim



Tam 1088 yılında Apulya Dükü (1059-85) olan Robert Guiscard'inin oğlu Boemondo haçlı birliklerine katılıyor. Dahil olduğu Haçlı birliklerinin komutanlarından birisi konumunda olan Norman lider Kudüs'ün fethi için ilerleyen ana ordunun aksine yeni ele geçirilen bir şehirde Antakya Prensliğinde kalıyor, adamın en büyük düşü bizansın gücüne el koymakmış fakat 1104 yılında Harran Muharebesinde Selçuklulara yenildikten sonra Bizansa karşı da başarı sağlayamıyor, rüya sona eriyor.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Hz. İsa ve Aramatyalı yusuf (Jesus and Joseph of Aramathea)
« Yanıtla #4 : 29 Ocak 2013, 23:43:29 »
Evet bundan bişey çıkmaz, resmin değerini kenara bırakalım öyleyse, mesela çarmığın üstünde yazılı olan "inri" kısaltmasını ele alalım bu ressamın batı kökenli olduğunu gösteriyor yada resmin batıda yapıldığını, bilindiği üzere batılı hristiyanlar çarmıhta şunun yazılı olduğuna inanırlar : INRI "ıesus nazarenus rex ıudaeorum" "nasıra lı isa, yahudilerin kralı"

Oysa Doğu hristiyan dünyası şunun yazılı olduğuna inanır: INBI nasıralı isa, dünyanın kralı' veya 'zaferin kralı'

En azından ressamın katolik olduğunu veya katolik bir amaç için bu resmi yaptığını düşünebiliriz

tabi bu yine bizi biryere götürmez :D
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı grikurt

  • Genel Moderatör
  • *
  • İleti: 751
  • Teşekkür: 21
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: Hz. İsa ve Aramatyalı yusuf (Jesus and Joseph of Aramathea)
« Yanıtla #5 : 30 Ocak 2013, 00:02:43 »
Aynı zamanda;

Igne Natura Renovatur Integra - Doğanın tamamı ateşle yenilenir
Igne Nitrum Raris Invenitum - Parıltı ateşte ender görülür
Justum Necare Regis Impius - Dinsiz bir kralı öldürmek caizdir

olarak da yorumlanmıştır,

hatta..

I. Yam = Su
N. Nour = Ateş
R. Ruach = Hava
I. Yebeshas = Toprak

anlamlarına da gelebilmekte


Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Hz. İsa ve Aramatyalı yusuf (Jesus and Joseph of Aramathea)
« Yanıtla #6 : 30 Ocak 2013, 00:26:29 »
bizi pek bir yere götürmüyor, bu arada yazı çarmıhta değil üstünde havaya kazınmış, yerdeki şey mızrak değil kalkandaki amblem olan asa, kuşkusuz burada verilen yan mesajlar bu figürlerde gizli asa, kalkan ve kırmızı kitap, fakat daha ileriye gidebileceğimi sanmıyorum.
midena pro tou telous makarize