Gönderen Konu: Saim Bugay  (Okunma sayısı 1723 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Saim Bugay
« : 31 Aralık 2008, 13:37:49 »
Değerli sanat adamı, heykeltıraş ve yurtsever bir kişilik olan Prof. Saim Bugay iki aydır kalp yetmezliği nedeniyle tedavi gördüğü İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Kardiyoloji Enstitüsü'nde vefat etti.

1934 yılında Mersin'de doğan sanatçı, 1962-1967 yılları arasında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü’nde eğitim görüp, birincilikle girdiği okulundan yine birincilikle mezun olmuştur. 1969-1974’de Devlet bursu ile, Paris merkez olmak üzere Fransa’da (İngiltere, Danimarka, Almanya, Belçika, Hollanda, İtalya’da incelemeleri ile birlikte) çalışma ve araştırmalarını özellikle ahşap heykeller uzmanlık alanında sürdürmüştür. 1975 yılında başladığı Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (MSGSÜ)’nde Öğretim Üyeliği görevinden 2002 yılında emekli olmuştur.

Ağaç heykellerinde amblem ya da fetiş özelliği gösteren formlara bağlı simetrik biçimlere ağırlık vermiştir. Ahşabı daha canlı bulduğunu ifade eden Bugay malzeme olarak da ahşabı çokça tercih etmiştir. Cebinde sürekli bir parça ahşap ve onu yontacak bir alet bulundurduğunu da bir sohbetimizde ifade etmişti. Heykelde değişik araç ve gereçlerle mesaj iletmeye yönelik anlatımcı bir çizgi sürdüren Bugay, birçok kişisel sergi açıp karma sergilere katılmıştır. Kukla ve cep kuklaları sanatçının özel çalışma etkinliklerinden birisidir. Devlet Resim ve Heykel Müzeleri (İstanbul, Ankara, İzmir), TRT ve birçok özel koleksiyonda yapıtları bulunmaktadır.

Yara filmi çekimleri sırasında, o sırada film için gereken kuklanın yapımı nedeni ile, Fındıklı'daki küçük atölyesinde tanıştığım Saim Bugay esprili, sorgulayan kişiliği ve haksızlıklara yürekli eleştiriler getiren kocaman bir yürekti. Yaşadığı olaylara hep mizah yönünden bakabilen biri idi... Sanatçının eleştirel bakışını ve aykırı kişiliğini yüreklice taşımıştır.

"İnsanlar kavramlar üretiyor, bu ürettikleri kavramlara kendileri uymuyor. Ahlak, namus, iyilik vs.. gibi kavramlara insanlar uymuyor. Bunun üzerine hayvanlara yönelmeye karar verdim" diyor ve hayvanları överek ekliyor: "Hayvanlar namussuzluk, ahlaksızlık, hırsızlık yapmıyor..."  Ve devamla sanatçı, insanların hayvanları kullanarak birbirine küfür etmesine ise anlam veremiyor, hele de 'eşek gibi güzel bir hayvanın adını kullanarak eşşolueşşek' denmesine... de  içerlemiştir. Bunun üzerine sanatçı 1995 yılından sonra hayvan figürleri yontmaya başlamıştır. "Hayvanlar ve Eşşekoğlueşekler" isimli bir de sergi düzenlemiştir.

Yaşam duruşunun tüm insanlara ve sanatçılara örnek olması dileği ile...

KİŞİSEL SERGİLERİ
1968 Robert Koleji, Heykel Sergisi, İstanbul
1969 Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, Heykel Sergisi, İstanbul
1970 Galerie Lia Grambihler, Heykel Sergisi, Paris
1971 Gerard Philip Tiyatrosu, Masklar, Paris
1972 Galerie Andree Benard, Heykel Sergisi, Cheteaurox
1972 Galerie Poisson D’or, Heykel Sergisi, Paris
1973 Galerie Poisson D’or, Heykel Sergisi, Paris
1974 Galerie Poisson D’or, Heykel Sergisi, Paris
1975 Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, Şadi Çalık Heykeli (çoğaltım) Sergisi, İstanbul
1985 Galerie Bedesten, Eller Heykel (çogaltım) Sergisi, Ankara
1987 1. Uluslararası Plastik Sanatlar Şenliği, Heykel Sergisi, İstanbul
1989 İstanbul Bianeli, Galeri MD, Heykel Sergisi, CRR, İstanbul
1989 Soyak Sanat Galerisi, Heykel Sergisi, İstanbul
1990 Soyak Sanat Galerisi, Heykel Sergisi, İstanbul
1992 Galeri MD, Heykel Sergisi, İstanbul
1994 Galeri Maya, Aziz Nesin Heykel Sergisi, İstanbul
1995 Aksanat, Hayvanlar Heykel Sergisi, İstanbul
1997 Yazarlar Sendikası, Sabahattin Ali , Reliefi, İstanbul
1998 Nazım Hikmet Vakfı, Nazım Hikmet Heykeli ( çoğaltım) Sergisi, İstanbul

ÖDÜLLERİ
1969 Devlet Resim ve Heykel Sergisi, Heykel Dalında Birincilik Ödülü
1977 Görsel Sanatçılar Sergisi, Başarı Ödülü
1980 İstanbul Belediyesi Plaket Yarışması, Birincilik ve Mansiyon ödülü
1983 Abdi İpekçi Yarışması, Mansiyon
1993 Tüsiad Kalder, Birincilik Ödülü
1995 Aziz Nesin Vakfı, Özel Ödülü
1998 UNİMA, Uluslararası Kukla ve Gölge Oyunları Birliği Ödülü

KARMA SERGİLERİ
1965-69 Devlet Resim Heykel Sergileri
1967 Gençler Bianeli Heykel Sergisi, Paris
1971 Salon D’ automme Heykel Sergisi, Paris
1971 25. Salon D’huropaix, Heykel Sergisi, Fransa
1973 Larumieu, Heykel Sergisi, Fransa
1973 Cipak, Heykel Sergisi, Paris
1973 Galerie Poisson D’or, Heykel Sergisi, Paris
1974 “Collamarini Son Atalier” Rodin Müzesi, Paris
1974 Odeon Tiyatrosu, Tiyatro Masklar Sergis, Paris
1975 Arkeoloji Müzesi, Heykel Sergisi, İstanbul
1975 Heykel Sergisi, Safranbolu
1976 Arkeoloji müzesi, Heykel Sergisi, İstanbul
1978 Yapı Sanat Galerisi, Heykel Sergisi, İstanbul
1979 Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, Yeni Eğilimler Sergisi, İstanbul
1980 Moda Güzel Sanatlar Galerisi, Heykel Sergisi, İstanbul
1981 Taksim Sanat Evi Heykel Sergisi, İstanbul
1981 Devlet Resim ve Heykel Müzesi, Çağdaş Türk Sanatı Sergisi, İstanbul
1982 Atatürk Yüksek Öğretim Okulu, Öğretim Üyeleri Sergisi, İstanbul
1983 Devler Güzel Sanatlar Akademisi, 100. yıl Akademi Hocaları Sergisi, İstanbul
1989 Galeri MD, Kukla, Heykel Sergisi, İstanbul
1989 Artisan, Heykel Sergisi, İstanbul
1990 Urart, Masklar Sergisi, Ankara
1991 Galeri MD, “Çekmeceler” , İstanbul
1993 Galeri CRR, “Bir Malzeme Altı Yorum” Heykel Sergisi, İstanbul
1997 Bilim Sanat Galerisi, Heykel Sergisi, İstanbul
1998 Mimar Sinan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Hocalardan Hocalar, İstanbul
1998 Artisan, Heykel Sergisi, İstanbul
1999 Şadi Çalık Atölyesi, Heykel Sergisi, İstanbul

Not. İnternette Saim Bugay'în eser örneleri vardır. Telif hakları nedeni ile buraya eklemedim. İlgilenenler Kare Sanat Galerisi sitesine bakabilir.

Ahmet Şişman
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Saim Bugay
« Yanıtla #1 : 25 Mart 2012, 11:47:19 »
Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş (2011)
Ahmet Şişman


Sanata ve Sanat Kavramlarına Giriş (2006)
Ahmet Şişman

Sanat eserleri, insanlar için, insanlar tarafından yaratılmaktadır. İnsanın bir üretimidir ve insanlar için oluşturulmaktadır. Sanatın oluşturulması ise, esas olarak sanatçının, kendisini ifade etme ihtiyacından kaynaklanır. İzleyiciler de, eserde bulunan büyünün, ondaki ölümsüzlüğün, güzelliğin etkisi ile ona yaklaşmaktadırlar. Bu büyü bilinen değil duyulan ve hissedilendir. Sanatçılar içinde yaşadıkları toplumun ve yaşadıkları çağın akımlarına, durumlarına yeni soluklar getirme amacı ile eserlerini oluşturmuşlar ve oluşturmaya da devam etmektedirler. Onların yaşam ve güzellik anlayışlarının biçimlendiği eserler, izleyicilerin de dünyalarında uçuşan yıldızlar olacaktır. Bu yıldızların ışıltıları birbirlerinden doğal olarak farklı olacaktır. Ancak her birinin saçtığı ışık, insan tarafından oluşturulmuştur, insan için vardır ve insanlık için gereklidir. Bu çaba sürmelidir ve sürecektir.

Mağara döneminde yaşayan insanların içlerinde hissettikleri dürtü ile duvarlara çizdikleri ilk çizgiler sanat eseri sayılmasalar bile çok anlamlı yaratımlardır. Bu ilk çizimler üzerine eklenenler ile hiç kuşkusuz modern yaşamın birçok yaratısına kavuşulduğu düşünülebilir. Yaratımın bir anlamda ilk noktasıdır bu tür çabalar.

Duyarlı ilk insanın çabası ile başlayarak gelişen çalışmalardan kök alan ve insanlıkla sürecek olan sanat çalışmalarını anlamak için, hangi düşüncelerden kaynaklanarak geliştiğini bilinmesi yararlıdır.
midena pro tou telous makarize