Gönderen Konu: Tezhip Ustaları (Alfabetik) Fihristi  (Okunma sayısı 13191 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Tezhip Ustaları (Alfabetik) Fihristi
« : 01 Ocak 2009, 19:15:29 »
1. Abdullah b. Mustafa 1123/1711
2. Abdullah Hamdi Muhsinzâde 1273/1711
3. Abdullah Zühdî, Seyyid
4. Ahmed, Seyyid 1206/1791
5. Ahmed Ataullah Hezargradizâde 1243/1827
6. Ahmed Hazine 1140/1727
7. Ahmed İslâmbolî, el-Hac 1306/1888
8. Ahmed Vehbî 1146/1723
9. Ahmed Ziya el-Tokadî 1235/1819 dan önce
10. Ali Nazmi 1331/1912
11. Ali Rıza, el-Hac 1300/1882
12. Ali Üsküdarî 1152/1739
13. Bahaeddin 1318/1900
14. Bayram b. Derviş Şîr 930/1523
15. Çakerî 1160/1742
16. Derviş Mehmed 1110/1698
17. Ebul Ganim b. Ebil Necib b. Ebul Gaim el-Maragi 582/1186
18. Fadlullah b. Arap 912/1506
19. Ferhunde Ongun-Feyzullah Dayıgil 1364/1944
20. Güzin Akıncı 1364/1944
21. Hakkı (İsmail-Altınbezer) 1330/1911 den önce
22. Hasan 1097/1685
23. Hasan, Sakin-i Karaman 1228/1813
24. Hasan b. Abdullah 909/1503
25. Hasan Pertev 1585/1868
26. Hasan Rıza, el-Hac-Seyyid 1308/1890
27. Hüseyin Hüsnü 1285/1886
28. Hüseyin Rıfat Caferzâde 1261/1845
29. İsmail Hakkı, Seyyid 1311/1893
30. Kara Mehmed (Memi) Çelebi 962/1554
31. Mehmed b. Aybeg b. Abdullah 750/1349
32. Mehmed b. İlyas 954/1598
33. Mehmed b. Mehmed b. El-Hatib b. Nubate 773/1371
34. Mehmed. B. Taceddin Haydar Şirazî 995/1586
35. Mehmed Arif, Seyyid 1220/1805
36. Mihriban Sözer (Keredin) 1360/1941
37. Muhsin (Demironat) 1363/1943
38. Mustafa el-Üsküdarî 1210/1795
39. Nureddin 1310/1892
40. Osman Yümni 1313/1895
41. Sıtkı (Elçin) 1366/1946
42. Süheyl (Ünver) 1338/1919
43. Şükrü Baba 1324/1906
44. Yusuf b. Hüseyin, el-Hac 1200/1785 civarı

Not: Tarihler sanatçıların eserlerine attıklarına imza tarihleridir.
Derleme: turkislamsanatlari.com
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Abdullah b. Mustafa
« Yanıtla #1 : 01 Ocak 2009, 19:17:13 »
Üslûp özelliği:
Her üç eserin de, üslûp özelliğinde bir beraberlik gözükmektedir. Desen ve renkler, klasik devrin birer kopyası gibi görülmekle beraber, motifler daha ziyade floral niteliktedir. Renklerin soluklaşması, bol iğne perdahı kullanılması ve floral motiflerin sık bir şekilde istiflenmesi ile, klasik devrin parlak renk ve açıklıklarını kısmen kaybetmiş bulunmaktadır. Fakat yine de XVII. Yüzyıl tezhip özelliğini, henüz devam ettiren bir nitelik göstermektedir.

Sanatkârın kimliği:
Burada rastlanan mevcut üç eseriyle, bir kur'an müzehhibi olduğunu gösteren Abdullah b. Mustafa'nın kimliğini gösterir bir bilgi bulmak mümkün olamadı. Yalnız kendisinin, yukarıda 1 sıra numarasında tavsifi verilen, 1123 (1711) tarihli kur'anı tezhiplemiş olmasıyla, bu tarihte ve daha isabetli bir deyişle XVIII. Yüzyılın ilk yarısı içerisinde hayatta olduğu anlaşılabilir.

Tezhip özelliğinin tahlilinden de, kendisinin usta bir müzehhip olduğu hükmüne varmak kabil olmaktadır.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Abdullah Hamdi Muhsinzâde, Seyyid
« Yanıtla #2 : 01 Ocak 2009, 19:17:43 »
Üslûp özelliği:
Levhanın bordür kısmı, dört tarafı sadece altın yaldız kullanılarak, basit bir şekilde, dal ve yaprak motifleriyle bezenmiş ve bu motiflerin etrafı tahrirlenmiştir. Tahrirli halkâr tarzı denilen bu tarz, burada oldukça basit bir şekilde tatbik edilmiştir. Herhangi bir özellik taşımamaktadır.

Sanatkârın Kimliği:
Seyyid Abdullah Hamdi Muhsinzâde, daha ziyade hattatlıkla tanınmıştır. Sadrıâzam Muhsinzâde Mehmet Paşanın torunu olduğunu ketebe kaydında, bizzat belirtmiştir. Burada görülen süslemesi, kitap ve yazı süslemeciliği hakkında kâfi bir bilgi vermemektedir. Dolayısıyla bu kadarı ile muvaffak bir müzehhip olarak tanımak mümkün değildir. Vefatı, 12 Rebiülahır 1317 (1899) olup, kabri Eyüp Sultan Türbesi civarındadır.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Abdullah Zühdî, Seyyid
« Yanıtla #3 : 01 Ocak 2009, 19:18:20 »
Üslûp özelliği
Mavi ve kiremit rengi zemin üzerine altın yaldızla küçük mine çiçekleri ve şeklini kaybetmiş yaprak motifler, kıvrık dallarla kendine has bir şekilde işlenmiştir. Klasik tezhip niteliğinde olmamakla beraber, renkler ve motifler bakımından oldukça cazip görünüştedir.

Sanatkârın Kimliği:
Aslında, Seyyid Abdullah Zühdi, devrinin (XIX. Yüzyılın ikinci yarısı) tanınmış hattatlarındandır. Müzehhipliği hakkında fazla bir bilgi ve numune yoktur. Yalnız, İbnülemin Mahmut Kemâl, Abdullah Zühdî'nin tercüme-ş halini verirken kendisinin bir yazı ve resim hocası olduğunu ifade etmektedir. Ayrıca, gene aynı yazıda bir dip notu olarak şöyle bir ibare vardır;

... kendisine ait bir fermanın etrafı, gene kendisi tarafından pek nefis surette tezhip edilmiştir'. Bu ibareden resim ve tezhibe de eli yatkın olduğu anlaşılabilir. Mısırda bulunduğu sırada, 1296/1879 da vefat etmiştir.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ahmed, Seyyid
« Yanıtla #4 : 01 Ocak 2009, 19:19:06 »
     
Üslûp özelliği:
Serlevhadaki tezhip, klasik tezhip deseni tarzında olup, altın yaldız zemin üzerine rumî ve floral motifler, çeşitli renklerle işlenmiştir. Burada rokoko uslûbu, yer yer kendini göstermekte ise de, diğer kısımlardaki süslemede, bu üslûp tamamiyle hakim durumdadır. Klasik Türk tezhip tarzının diğer yabancı tesirler altında, bilhassa Avrupa süsleme zevkinin hâkimiyetinde, bozulduğuna bir nümunedir. Rokokonun bütün özellilerini d burada görmek kabildir.

Sanatkârın Kimliği:
ismini sadece, "Seyyid Ahmed" olarak belirtmiş olamasıyle, bundan kimliğine dair bir ipucu çıkarabilmek imkânsızdır. Yalnız, tezhiplediği Kur'anın istinsah tarihini esas olarak alırsak, yaklaşık olarak 1206 (1791) tarihi civarında hayatta olduğuna hükmolunabilir.

Sanatı hakkında da; klasik tezhip ile rokoko tarzındaki süslemenin ustası olduğu kanaatına varmamız, buradaki nümuneye göre kabildir.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ahmed Ataullah Hezergradizâde, Seyyid
« Yanıtla #5 : 01 Ocak 2009, 19:20:38 »
Üslûp özelliği:
Buradaki tek örneğe göre rokoko tarzını ustalıkla tatbik etmiş görünmektedir. Yazıyı dekore eden perde deseni ise, doğrudan doğruya reme kaçan bir üslûptadır. Yeşil renk fazla kullanılmıştır, altın yaldız ise, yer yer kullanılarak üzerleri iğne ile perdahlanmıştır. XIX. Yüzyıla özgü bir çeşit yazı süsleme üslûbuna bir örnektir.

Sanatkârın Kimliği:
Dr. Süheyl Ünver, bu sanatkârın, buradakinin dışında imzalı üç eserini daha tesbir etmiştir. Bunların imza cümleleri şöyledir:

1) Hezargradizâde Esseyyid Ahmed Ataullah.

2) Zehhebehu Hezargradizâde Esseyyid Ahmed Ataullah.

3) Hezargradizade Esseyyid Ahmed Ataullah ser mücellidanı Hassa.

Bu üç imzaya bir tane de, yukarıdaki, tarihli olanı eklenmelidir. Bunların dışında, müzehhip Hüseyin Hüsnü (bk. Burada No: XXVII)nün bir eserindeki imza cümlesi de şöyledir:

(Zehhebehu Hüseyin Hüsnü min telamis Seyyid Ahmed 1258)

İşte bu sanatkârın kimliği hususunda bu imza cümlelerinde belirtilen bilgilerden başka herhangi bir bilgiye rastlamak kabil olamadı. Ne baba adı, ne doğum veya ölüm tarihleri ve nede gömülü bulunduğu yer.

Yalnız, Dr. Süheyl Ünver’in tahmin ve görüşüne göre: 1219 (1805) tarihli bir eserine rastladığı, çiçek ve buket ressamı Seyyid Mehmed ismindeki kimsenin talebesidir. Fakat bunun kat’i şekilde, tevsik edici bir delil yoktur.

Şimdi, yukarıdaki imzalardan çıkartılan gerçekleri şöyle sırayabilir:

1) 1252 (1836) tarihinde hayattadır.

2) Kendisi, sarayın başmücellitlerindedir. Bunu 1252 tarihinde söylediğine göre, Sultan II. Mahmud’un olması gerekir. Böylece müzehhipliği yanında ciltciliği de vardır.

3) Devrinin tanınmış müzehhibi Hüsryin Hüsnü’nün de tezhip hocasıdır. Bir de, eserlerindeki tezhip üslûbu, kendisinin bir ressam ve roko tarzındaki süslemenin ustası olduğunu göstermektedir. 
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ahmed Hazine
« Yanıtla #6 : 01 Ocak 2009, 19:21:40 »
Üslûp özelliği:
Cilt kapağının üzeri; sedef serpmeli siyah renk zemin üzerine yaldızla naturel çiçek ve yaprak motifleri işlenmiş ve üzeri lakelenmiştir. Kapağın iç tarafı ise; kırmızı zemîn üzerine yaldızla halkâr tarzında bir buket motifi, rokokonun tesirinde olarak resmedilmiştir (bu resim lâkeli değildir).

Sanatkârın Kimliği:
Zehebe cümlesinin bize bildirdiğine göre, hem hattat, hem müzehhip, hem de mücellit olarak, komple bir sanatkârla karşı karşıya bulunuyoruz, demektir. Filhakika, mevzubahis eserin, gerek cilt yapısı, gerekse üzerindeki farsça mısraların talik hattı, şaheser derecesinde sanatkâranedir. Üstelik bu kab, lâkelenmiştir. Herhâlde bunun da ustası, gene aynı sanatkâr olmalıdır.

1140 (1728-1728) tarihinde hayatta bulunan bu sanatkâr, sarayın hazine dairesinde vazifeli olmalıdır ki isminin sonuna bir lâkab olarak “Hazine” kelimesini koymuştur.

Bunun dışında başkaca bir bilgimiz yoktur. 
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ahmed İslâmbolî, El-Hac
« Yanıtla #7 : 01 Ocak 2009, 19:22:13 »
Sanatkârın Kimliği:
Buradaki mevcut eserine ve devrine göre, usta bir müzehhip olduğu anlaşılmaktadır. Kimliği hakkında ise, maalesef fazla bir bilgi yoktur. Sadece İstanbullu olduğunu kendi imzasında belirtmiştir. Yahya Hilmi’nin, 1306 (1888) tarihinde yazmış olduğu eserin tezhiplendiğini düşünürsek, bu tarihtede hayatta olduğu tahmin olunabilir. Zira tezhibin, eser ile birlikte tamamlandığı, bariz olarak görülmektedir. Bir de, İbnülemin Mahmud Kemâl Yahya Hilmi’den bahsederken kâğıtçılar kethüdası Hacı Ahmed efendinin teshibinden söz etmektedir ki, bu zatın, üzerinde durduğumuz Hacı Ahmed İslâmboli olması çok muhtemeldir. Bu takdirde, kâğıtçılar kethüdası olarak, bir vazifesi bulunduğu da anlaşılır.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ahmed Vehbi
« Yanıtla #8 : 01 Ocak 2009, 19:22:50 »
Üslûp özelliği:
Bol altın ve mavi renk kullanılarak yapılmış zemin üzerine, küçük çiçek motifleri verumîler yapılıp, yapraklar gayet ince bir şekilde iğnelenmiştir. İnce ve sanatkârane bir tezhip numunesidir. Keza, son yapraktaki birbuçuk sahifelik halkâr tarzı da, çok ustalıkla yapılmıştır.

Sanatkârın Kimliği:
Şimdilik, 1146 (1733) tarihinde hayatta olduğu, gerek tezhipte, gerekse halkâri tarzında usta bir sanatkâr olarak görüldüğü söylenebilir.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ahmed Ziyaî el-Tokadî
« Yanıtla #9 : 01 Ocak 2009, 19:23:23 »
Üslûp özelliği:
Oldukça kaba bir şekilde desenlenip boyanmıştır. Herhangi bir üslûp mevzubahis değildir. Kullanılan yaldızın bakır nisbeti fazladır. Noktalar da benek halinde, gene aynı bakır yaldızla yapılmıştır. Sûre başlıkları da, keza aynı şekildedir.

Sanatkârın Kimliği:
Yaklaşık olarak XIX. Yüzyıl ilk yarısı içerisinde yaşamıştır, denilebilir. Tokatlı olduğu da kendi nisbesinden anlaşılıyor.

Buradaki süslemesine göre sanatkâr bir tarafı görülmüyor. 


midena pro tou telous makarize