Gönderen Konu: Tezhip Ustaları (Alfabetik) Fihristi  (Okunma sayısı 13193 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Mehmed b. Aybek b. Abdullah
« Yanıtla #30 : 01 Ocak 2009, 19:38:25 »
Üslûp özelliği:
İki yapraklık zahriye sahifesinin, levha halindeki tezhibi tamamiyle arabesk desenlidir (Resim 26). Serlevha sahifeleri ise; satır araları kırmızı çizgilerle taramalı olup, etrafu rumî motiflerle süslenmiştir. Bütün bu sahifeler, ayrıca geçme süslemelerle bordürlenmiştir. Diğer tezhiplerde, çeşitli renk ve desenler üzerinde, rumi ve kıvrık dallar kullanılmıştır.

Genellikle kullanılan renkler; sarı altın yaldız, mavi kitemit kırmızısı ve kahverengi (açık koyulu).

Desenler; arabesk ve geçme tarzı, Motifler; genellikle umî ve kıvrık dallar.

Genel görünüş itibariyle desen bakımından arap, fakat motif itibariyle Türk üslûbu gösteren bir özelliktedir.

Sanatkârın Kimliği:
Bu sanatkârın da kimliğinin tamamını, gene zehebe kaydından çıkarmak durumundayız; 750 (1349) yılında, Bağdat şehrinde ikâmet etmektedir. “İbn-i Aybek” dediğine göre, Türk asıllıdır.

Gerek zahriye sahifesindeki, gerekse arabesk karakterli tezhip örneklerine göre usta bir hüviyet gösterdiği görülmektedir.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Mehmed b. İlyas
« Yanıtla #31 : 01 Ocak 2009, 19:39:11 »
Üslûp özelliği:
Gerek kullanılan renkler ve motifler, gerekse kompozisyon ve istifleme bakımlarından tamamiyle XVI. Yüzyıl ilk yarısında kendini gösteren ve klasik bir hüviyetle gelecek yüzyıllara nümune olan bir tezhip özelliğindedir. Bu yüzyıla mahsus sarı ve yeşil altınla yapılan istiflenme ile lâcivert, kırmızı ve yeşil renkler, temiz işçilik burada kendini göstermektedir.

Sanatkârın Kimliği:
XVI. yüzyılın ilk yarısı içerisnde hayatta olduğu, kur’anın yazılış tarihinden anlaşılan bu sanatkârın aynı zamanda, kur’anın hattatı olan el-Hac Abdullah b. Mehmed Selânikînişn talebesi olduğu ve kur’andaki tezhibi üç ayda tamamladığı, zehebe kaydından belirtilmiştir.

Mevcut tezhibin işlenişinden, hemen her devirde ismi ve san’atı anılacak bir Türk san’atkârı olduğu anlaşılmaktadır.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Mehmed b. Mehmed b. El-Hatib b. Nubate
« Yanıtla #32 : 01 Ocak 2009, 19:39:57 »
Üslûp özelliği:
Bir arap eseri olmakla beraber, bilhassa tam sahife halindeki serlevha süslemesi, oldukça basit ve açıktır. Mavi zemin üzerine küçük stilize yaprak ve hatai motifleriyle bezenmiştir. Noktalar şeşhane şeklinde olup, yaldızlardı. Diğer bab başlıkları da, herhangi bir süslemeden uzak, sadece yaldızla ve sülüs harflerle yaılıp, etrafı tâhrirlenmiştir. Kendi ketebe ve zehebe kaydını havî satırlar da, keza aynı şekillerdedir.

Sanatkârın Kimliği:
Bu sanatkâr bir arap şeceresi gösteriyor. Esasen, gerek yazı karakteri, gerekse tezhip üslûbu da bunu doğrular niteliktedir.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Mehmed b. Taceddin Haydar Şirazi
« Yanıtla #33 : 01 Ocak 2009, 19:41:31 »
Üslûp özelliği:
Hemen her sahifesi baştan başa hiçbir boşluk bırakılmadan, çeşitli renk ve desenler içerisinde olmakla beraber, satırlar da, keza çeşit renk ve motifli zeminler üzerine kâh yaldızla, kâh siyah ile yazılmıştır. Altın yaldız bol olarak kullanılmıştır. Motifler ise; genellikle küçük florak nitelikte olup, kıvrık dllarla birbirleriyle irtibatlıdır. Bu haliyle çok zengin birgörünüme sahiptir. Ve çok ince ve sanatkârane çalışılmıştır.

Tamamen İran zevk ve süslemesine, en canlı bir örnektir.

Sanatkârın Kimliği:
Sanatkârın ismi hakkında müsbet bir bilgi mevcut değildir yalnız, zehebe kaydında Şiraz’lı olduğu ve bu eseri 980 tarihinden 995 tarihine kadar olmak üzere 15 yılda tamamladığı belirtilmiştir. Buna göre 995 (1586) tarihinde hayatta olduğunu anlıyoruz.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Mehmed b. Arif, Seyyid
« Yanıtla #34 : 01 Ocak 2009, 19:42:07 »
Üslûp özelliği:
Kompozisyonda kullanlan renkler ve motifler ile, bunların istiflenmeleri bakımından devrinn özelliğini taşıyan bozuk bir nümunedir. Zira bu devirde (XIX. Yüzyıl ilk yarısı) tezhip, artık eski üslûp ve karakterini kaybetmiş durumdır, işçilik de pek iyi değildir. Yabancı tesirler pek görülmemekle beraber, kullanılmış olan rumiler ve küçük çiiçek motifleri dejenere olmuş bir durumddır. Renkler cansız ve solgundur. Ancak, altın yaldız biraz canlılık vermektedir.

Sanatkârın Kimliği:
Kimliği hususunda XIX. Yüzyıl ilk yarısı içerisinde yaşamış olabileceğinden fazla bir bilgiye sahip değiliz.

Müzehhip olarak iyi bir usta yönünü, buradaki ek örnekte görmek kabil değildir. 
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Mihriban Sözer (Keredin) Binti Mehmed
« Yanıtla #35 : 01 Ocak 2009, 19:44:14 »
 
Üslûp özelliği:
1936 tarihinden itibaren, devlet eliyle canlandırılmak istenen Türk süsleme san’atının, okulundan yetişen bir utası sıfatıyla, klasik motif ve desenlere yeni zevkler ve görüşler katmıştır. Burada rastlanan hemen bütün eserlerinde, bu özelliği görmek kabildir. Desen kompozisyonları, renklendirmeler, motiflerin istiflenmesi gibi bir süslemeye ve tezhibe ruh ve canlılık veren bütün unsurlar, kendisinde şahsidir.

Halkâr tarzına da oldukça önem vermiş, ince ve titiz çalışmaları, kendisine ayrı bir özellik kazandırmıştır.

Sanatkârın Kimliği:
Halen T.K.S. Müzesinde Minyatürist ve Müzehhip olarak çalışan Mihriban Keredin, İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi “Türk Tezyini Sanatlar Şubesiénden Minyatür ve Tezhip ustası olarak 1941 yılında mezun olmuştur. Okulda, hocaları; İsmail Hakkı Altunbezer, Yusug Çapanoğlu ve Dr. Süheyln Ünver olmuşlardır. Fakat sonraları okul haricinde şahsi çalışmaları ile de sanatını geliştirmiş bulunuyor.

Oldukça verimli çalışmış, amatör bir ruh ve zevkle profesyonel bir sanatkâr olmuştur.

Baba adı Mehmed olup, İstanbul doğumludur.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Muhsin, Mehmed (Demironat)
« Yanıtla #36 : 01 Ocak 2009, 19:44:52 »
Üslûp özelliği:
Burada görülen süslemeleri; bordür kısımlarında halkâri, koltuk süslerinde de tezhip teknği ile yapılmıştır. Motifler, genellikle floral olup, oldukça şekillerini kaybetmişlerdir. Kullandığı renkler, altın yaldız ve soluk mavidir. İğne perdahına da yer verilmiştir. Desen kompozisyonu itibariyle, orijinal bir taraf görülmemektedir.

Sanatkârın Kimliği:
İstanbul Güzel Sanatlar Akademisinde kurulan “Türk Tezyini Sanatlar Şubesi”ne, 1946 yılında vefat eden İsmail Hakkı Altınbezer’in yerine tezhip hocası olarak getirilmiştir. Bu bölüm kapanıncaya kadar da burada kalmıştır. Halen Sümerbank Yıldız Porselen Fabrikasının Müdürüdür.

Günümüz tezhipçiliğinde profesyonel bir müzehhio niteliği taşımaktadır.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Mustafa el-Üsküdarî
« Yanıtla #37 : 01 Ocak 2009, 19:45:22 »
Üslûp özelliği:
Bilhassa başlıklarda kendini gösteren tezhibin üslûbu; tamamen rokoko tarzında ve renkli olarak işlenmiş, yer yer d altın yaldız kullanılmıştır. Gene, son yapraktaki kendi imzasını çerçeveliyen süsleme de, aynı tarzdadır. Bunun haricinde, epeyce bol olan cetveller oldukça muntazam çekilmiştir.

Sanatkârın Kimliği:
1210 (1795) yılında hayatta olan Mustafa Üsküdarî isminde bir Türk Tezhip ustasının mevcudiyetini, yukarıdaki imzadan öğreniyoruz. Buradaki örneğe göre, rokoko’yu tam bir ustalıkla ve Türk zevkine uygun bir şekilde tatbik etmiştir.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Nureddin
« Yanıtla #38 : 01 Ocak 2009, 19:46:01 »
Üslûp özelliği - Sanatkârın kimliği
Daha ziyade mücellitlikle tanınmıştır. Mücellit ve müzehhip Bahaeddin efendinin babasıdır. Beyazıt’ta bu tür işleri yapan bir dükkânı bulunduğunu ve oğluun yetişmesinde yardımı olduğunu, Bahaeddin efendinin kimliğini araştırıken rastlamıştık.

Takriben, içerisinde bulunduğumuz yüzyılın başlarında vefat etmiştir.

Tam olarak ölüm tarihini tespit etmek mümkün olamadı.

Müzehhiplikteki maharet derecesini ve üslûbunu ise; halen elimizde bir örnek olmadığı için tayin edemiyoruz.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Mehmed b. İlyas
« Yanıtla #39 : 01 Ocak 2009, 19:59:18 »
Üslûp özelliği:
Gerek kullanılan renkler ve motifler, gerekse kompozisyon ve istifleme bakımlarından tamamiyle XVI. Yüzyıl ilk yarısında kendini gösteren ve klasik bir hüviyetle gelecek yüzyıllara nümune olan bir tezhip özelliğindedir. Bu yüzyıla mahsus sarı ve yeşil altınla yapılan istiflenme ile lâcivert, kırmızı ve yeşil renkler, temiz işçilik burada kendini göstermektedir.

Sanatkârın Kimliği:
XVI. yüzyılın ilk yarısı içerisnde hayatta olduğu, kur’anın yazılış tarihinden anlaşılan bu sanatkârın aynı zamanda, kur’anın hattatı olan el-Hac Abdullah b. Mehmed Selânikînişn talebesi olduğu ve kur’andaki tezhibi üç ayda tamamladığı, zehebe kaydından belirtilmiştir.

Mevcut tezhibin işlenişinden, hemen her devirde ismi ve san’atı anılacak bir Türk san’atkârı olduğu anlaşılmaktadır.
midena pro tou telous makarize