Gönderen Konu: Japon sanatı  (Okunma sayısı 7027 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Japon sanatı
« : 05 Ocak 2009, 13:53:27 »
Japon sanatı büyük sülalelerin (Asuka, 552-645; Hejan, 794-1185; Muromaçi, 1338-1573; Edo, 1603-1868; Vb.) dönemlerine raslayan belli başlı alt dönemlerden geçmiştir. Başlıca özelliği, yalınlığıyla ince ve cürretli bir gerçekçilik anlayışı içinde olması, ayrıca her zaman kolay bulunabilen malzemelerden yararlanmasıdır.

ŞİNTO ANLAYIŞI
Konfiçyus ve Buda felsefesinin ağırlıkta olduğu Nara dönemi (600-794) sanatı herşeye karşın Şinto anlayışından (Cilalıtaş devri kökenli, doğaya ve ruhlara tapınma) kurtulamadı. Budhacılık kendini kabul ettirirken rahipler yeni mimarlık üslupları getirdiler. Prens Şotoku (572-621), 607'de bakışımlı Çin planına sıkı sıkıya bağlı, Çumon (ya da kutsal kapı) ile Kondo'nun (altın köşk), Kodo'nun (vaiz evi), Şuro'nun (çan evi), Kvairo'nun (üstü kapalı galerilerin yeraldığı çevre) yükseldiği iç avludan oluşan Horyuji Manastırı'nı yaptırdı.


Horyuji Temple
resim: taleofgenji.org

Ardından İlk lakalarla, tapınaklarda yapılan tören dansları sırasında kullanılan ve gigaku olarak adlandırılan ilk masklar görülmeye başladı. Heykelci Tori, 623'te eritilmiş balmumu tekniğiyle yapılan altın yaldızlı tunçtan ünlü Budha Üçlemesi'ni gerçekleştirdi. İmparator Şomu (724-748) Nara'da rahip Gancin'e kondo'nda güzel bir budha Roşana'nın yer aldığı todaiji Tapınağı'nı yaptırdı.


Todai-ji Temple
Resim: taleofgenji.org

ZEN
Şinto ve Buddha anlayışının kusursuz biçimde bütünleştiği Muromaçi ve Momoyama (1573-1603) dönemleri boyunca, güzel sanatlar gelenekleri yeni yaşam biçimlerine yöneltti. Derebeyleri içlerinde çay evlerinin ve altın kakmalı köşklerin (Kinkaku ci, Kyoto, 1597) yükseldiği göz kamaştırıcı bahçelerle çevrili görkemli ve güzel konutlar yaptırdılar. Öte yandan XV. ve XVI.yy. Japon mimari eğilimlerine lüks ve dinginlik egemendir. Bu döneme özgün yapıtlar arasında Momoyama döneminde yapılmış olan Nagoya ve Matsumoto şatoları vardır.

BATI ETKİLERİ
Sonradan imparatorluk konutu olan Edo döneminden (1603-1868) kalma derebeylik sarayı, Japon mimarisinin en önemli yapılarından biridir. XVII.yy'da Hidari Zingoro tarafından Edo'nun kuzeyindeki dağlarda yaptırılan Nikko dua yeri, doğa ile "canlı" arasında bir uyum arayışının anlatımıdır. XIX yy.'dan başlayarak Batı etkisi tüm Japon sanatı üstünde giderek daha ezici olmaya başladı; çağdaş yaşam biçimi geleneklerine kadar girerek, Japon ince zevkini yozlaştırdı.
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi


















bu cevap daha sonra ünlü yapılar bölümüyle bağlantılı olabilir tapınağın tarihçesini araştırabiliriz şimdilik sadece görselleri veriyorum

Alıntı: taleofgenji.org
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Japon sanatı (Todai-ji tapınağı - Todai-ji Temple)
« Yanıtla #2 : 05 Ocak 2009, 13:57:48 »



Büyük budha (daibutsu) ağırlığı yaklaşık 500 tondur


tapınağın ana salonunda bulunan büyük lotus vazosunun üzerine işli bulunan büyük kelebek


Kuzeyin bekçi kralı Komoku-Ten







midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: Japon sanatı ( Nagoya kalesi - Nagoya Castle )
« Yanıtla #3 : 05 Ocak 2009, 13:58:53 »












Alıntı:
wikimedia.org
japancityguide.com
midena pro tou telous makarize

Çevrimdışı Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4719
  • Teşekkür: 55
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Çin ve Japon Gezileri
« Yanıtla #4 : 24 Ocak 2012, 14:25:03 »
Çin ve Japon Gezileri
Tarık Minkari

Cerrah Çelebi bu kez sizler için gizemli şehirlere (Pekin, Xian, Şanghay, Tokyo, Kyoto, Nara, Kobe) gitti, gördüklerini resimledi anlattı.

Diyor ki: "Ay'dan bakan dünyamızın üstünde sadece Çin Seddi'ni görür "ifadesi, meğer, gerçek değilmiş.
Çin Seddi'nin uzunluğunu bilen yokmuş: kimine göre 2700 km., kimine göre 6300 km., kimine 10 bin L imiş (Li, üç ayaklı geniş ağızlı büyük gövdeli yemek kabıdır.) Mao Zedong, 1960'da, Seddi yıktırmaya kalkmış. Densg Xioping, 1984'de, "yıktıklarımızı yapalım" demiş.

Xian'da, İmparator 2000 yıl önce, 720.000 kişiye, 36 yılda pişmiş topraktan "terracota" birbirbirine benzemeyen 6.000 askerin heykelini yaptırmış.
midena pro tou telous makarize