Gönderen Konu: ÇİN SANATI  (Okunma sayısı 9211 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimiçi Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4651
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
ÇİN SANATI
« : 06 Ocak 2009, 13:34:31 »
Çinliler, Yang-şao ve Lung-mın boyalı çömlekçilik ürünlerinden de anlaşılacağı gibi, cilalı taş devrinden başlayarak, süsleme sanatına büyük bir beğeniyle eğilmişlerdir, daha sonra insanların tarlada çalışması azaldığı ölçüde, sanat etkinlikleri de çeşitlilik kazanmıştır. Çin sanatının özgün niteliği, geleneğe bağlılıktır (çok sonraları, çömlekçilik alanında yeniden ele alınacak tunçtan yapılma bazı arkaik biçimler, günümüze kadar varlıklarını korumuşlardır); bununla birlikte, geneğe bağlılık Çin sanatını hiçbir zaman olumsuz yönde etkilememiştir: Çinli sanatçı ve zanaatçı, her zaman yeni birşey bulmayı bilmiş, sanatı günlük yaşamın en ince ayrıntılarına kadar yaygınlaştırmayı başarmıştır.. Öte yandan Çin sanatının kendi içine kapanıp kaldığını düşünmek de yanlış olur, çünkü Çinliler yabancıların katkılarını kendi kültür miraslarına katmayı bilmişlerdir. Üstelik, Çin sanatının en yaratıcı dönemleri, yabancılarla ilişkilerin arttığı dönemlerdir.

Çin'e özgü ilk sanat ürünleri, tunçtan yapılmışlardır (birbiri içine geçmiş çok karışık süslemelerin, elde hiçbir kanıt olmamakla birlikte, ağaç işleme sanatından kaynaklandığı sanılmaktadır). Çin sanatının genişlemesinde tunç işlemeciliğinin önemi, yaratılmış olan biçimlerin sürekliliğinden ileri gelir. İ.Ö. VI. yy'dan İ.Ö. yaklaşık IV. yy'a kadar merkezden uzak prensliklerin gelişmesi, Çinlilerin göçebe halklarla bağlantı kurmalarına yol açmıştır, önce İskitler, ardında da Sarmatlar, ülkeye İran etkisi (Akamanış imparatorluğu) ve Orta Asya vahalarında gelişen "bozkır sanatı"nın (hayvan motiflerine ağırlık verici) etkisi sızmıştır. Çin'de tunç ve yeşim taşı üstüne daha çok kartal başlı aslan, kaplan ve ejderha motifleri işlenmesiyle gelişen bu etkinin izleri, günlük eşyalardaki (aynalar, süs iğneleri) süslemeler yoluyla günümüze kadar gelmiştir.

Batı dünyasıyla ilişkilerdeki yüzyıllarca süren kopukluk, göçebe halkların istilalarının neden olduğu kesintiler, Çin'nin dışarıdan aldıklarını özümlemesini sağladı, daha sonra Han sülalesi döneminde Çin'de bütünlüğün gerçekleştirilmesi ve İpek Yolu'nun açılmasıyla, daha uzun süren ikinci bir etkilenme dönemi başladı. O dönemdeki başlıca katkıyı, budhacılık sağladı. Gandhara'daki budhacı sanat okulunun etkisi, Wey dönemindeki (V. ve VI.yy.) Çin heykelciliğine değişik bir incelik kazandırdı.

HAN DÖNEMİ SANATI
Han sülalesi döneminde aydın devlet memurlarının, kendi beğenileri için resim yaptıkları söklenir (o dönemde kağıt, mürekkep ve fırça yeni bulunmuştu) Ama Han dönemi sanatı, bütün görkemini zengin ve çeşitli bir el sanatlarına ve erişilmez nitelikteki mezar süslemeciliğine borçludur.

Mimarlar, yeteneklerini yalnızca ahşaptan ev ve saraylardan çok, mezar yapımı ve süslemeciliğinde göstermişlerdir. Tümüyle höyükle örtülü olan en önemli gömütlere, iki tarafından çok büyük heykeller sıralanan ve "ruh yolu" adıyla anılan taş döşeli bir yoldan geçilerek girilir. Hanlar dönemi sanatçılarının yetenekleri, gerçek anlamına heykelden çok resim sanatına daha yakın olan taş üstündeki alçak kabartmalarda daha belirgin bir biçimde ortaya çıkar. İşlenen konular daha çok günlük yaşamla ilgilidir. Resimlenmiş tuğlalar da büyük birer sanat yapıtı düzeyindedir. Hanlardan kalma en iyi duvar resimleri, Mançurya ve Kore'deki mezarlerda yeralır. Bu resimlerdeki saray sahneleri uzam ögesi açısından oldukça çarpıcıdır. Hanlar'ın mezarlarında, dönemin yaşamıyla ilgili değerli belgeler sayılan , ölmüş kişilerin eşyalarının pişmiş topraktan yapılma örnekleri vardı. Bazı maketler Han mimarlığının daha yakından tanınmasını sağlar. Tek başına duran ya da iki yanı anıtsal kapılarla çevrili çok katlı kuleler, sarayların bütün güzellğini gözler önüne serer.

Saray ve soylular sınıfı, yeni teknikler sayesinde sanatlarına egemen olan bir zanaatkar sınıfını beslerdi. Bu dönemden sonra daha büyük bir ustalıkla işlenen yeşim taşı, aydınların ve soyluların çok aradıkları bir madde haline geldi.

Bkz. İslam Sanatı ve Çin
Bkz.Köylü sanatı
midena pro tou telous makarize

Çevrimiçi Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4651
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: ÇİN SANATI (görseller)
« Yanıtla #1 : 06 Ocak 2009, 13:35:46 »
















Alıntı:
library.thinkquest.org
movieposter.com
he-gallery-of-china.com
spongobongo.com
persiancarpetguide.com
persiancarpetguide.com
midena pro tou telous makarize

Çevrimiçi Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4651
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: ÇİN SANATI
« Yanıtla #2 : 06 Ocak 2009, 13:36:20 »








Alıntı:
7junipers.com
chineseartnet.com
weiyangart.com
midena pro tou telous makarize

Çevrimiçi Wolfeye

  • Yönetici
  • *
  • İleti: 4651
  • Teşekkür: 53
  • Cinsiyet: Bay
    • Sanat tarihi
Ynt: ÇİN SANATI (görseller)
« Yanıtla #3 : 06 Ocak 2009, 13:37:19 »












Alıntı: wikimedia.org
midena pro tou telous makarize